Followers

Tuesday, December 25, 2012

Home » Rahim Jatuh

Rahim Jatuh

Assalammualaikum...

Rahim Jatuh!!!bukan org yg bernama rahim tau..ini Rahim yg berkaitan dgn org perempuan...Rahim Jatuh...pernah dengar kes mcm ni...RAhim Jatuh juga dikenali sebagai"prolapse'.

"Prolapse" yang berasal daripada perkataan Latin,Procidere yang bermaksud jatuh@ terkeluar.

MAsalah rahim jatuh kerap dialami oleh Wanita terutamanya yang pernah melahirkan anak.Masalah ini boleh menganggu hidup wanita pada ambang menopaus .Masalah ini tidak mempunyai gejala & sukar dikesan teruatamanya pada wanita yang mempunyai ramai anak.

Hanya 10-20% wanita yang mengalami prolapse mempunyai gejala & umur juga mempengaruhi.Lebih separuh kes ini berlaku pada wanita yg berusia 60 tahun ke atas.

Rahim jatuh ni terbahagi kepada 3 peringkat bergantung kepada kedudukan rahim:


  • Tahap 1 - apabila rahim turun dari kedudukan asal tetapi masih berada di dalam lubang faraj
  • tahap 2 - apabila sebahgian rahim keluar dari lubang faraj
  • tahap 3 - apabila seluruh rahim berada di luar faraj
Faktor yg menyebabkan masalah ni terjadi:
  1. kelemahan otot & ligamen pelvik
  2. trauma /kecederaan /kekurangan keanjalan pada otot & ligamen berkenaan
  3. kecederaan boleh berlaku pada mereka yg melahirkan anak besar/melahirkan anak secara vacum
  4. wanita yg memiliki berat badan berlebihan
  5. kelemahan otot juga berlaku pada individu yg mengalami sindrom Marfan@ ehlan Danlos
  6. Masalah batul @ sembelit kronik,ketumbuhan besar dalam abdomen
  7. sering melakukan kerja berat & mengangkat benda berat.
MV kongsikan ni utk semua rakan2 wanita MV..sebab rahim ni kita kena jaga baik2...kalau rasa rahim terturun pergilah berurut.Tukang urut yg MV pergi oesan kalau kentut angin ke depan itu tandanya rahim terturun..huhu...


28 comments:

  1. bahaya ni..pernah terjadi pd opismate..

    ReplyDelete
  2. Thanks kak.. Ari ni bru thu. Biasa duk dgr je. Dpt rsa ke if rahim jatuh.. Ishh.. Smpai leh keluar jgk tu. bahayanyeee

    ReplyDelete
  3. takutnya. boleh rasa ke kalau rahim jatuh? tak beranak lagi takpe kan? :)

    ReplyDelete
  4. kalau xberkahwin pun ada juga ek rahim jatuh ?

    ReplyDelete
  5. sb tu wanita lepas brsalin kena hati2 .. :)

    ReplyDelete
  6. Haihh mula2 bc tajuk pun ingat rahim mana la yg jatuh..apapun, perkongsian yg bgs ni MV..

    ReplyDelete
  7. bagus berkongsi ttg ni..banyak ppuan skunk kurang amek taw ttg ni...sebab tu lepas bersalin elok pg urut...

    ReplyDelete
  8. takut kan kalu rahim jatuh..seram...

    ReplyDelete
  9. info yg baik tuk dya akk..dya dh 4month kawin..x lekat pn.. :(

    ReplyDelete
  10. jom join ga ni. semua hadiah wang tunai sambil beramal :D

    http://www.mujadafewa.my/2012/12/ada-apa-dengan-blog-mksyahircom.html

    ReplyDelete
  11. tima kaseh mv great info la..dq pon xpndy bab² nih.

    ReplyDelete
  12. PERKARAy amat menakutkan.. dan dgr org kata agk myakitkan jugak kan.. kita kaum wanita mesti menjaga RAHIM.. sbb tu aset kt y amat bharga

    **MV tqvm utk brooch riben y sgt2 comel tu.. lya bru je terima.. ;-)

    ReplyDelete
  13. oo yeke... takotnya.. kena jaga ni... tapi nak jaga mcm mana eh.. jgn buat keje berat sgt ea kak..

    ReplyDelete
  14. ehh..seramnya baca..apapun nnt dah khwn boleh rujuk sini :)

    ReplyDelete
  15. Nauzubillahiminzalik...mmg amat ditakuti semua wanita ni

    ReplyDelete
  16. takut pula bila baca..
    moga nur baik2 aje..

    ReplyDelete
  17. memang kena urut betulkan rahim...perut rasa lebih ringan

    ReplyDelete
  18. Kdg nurul bla alik melaka burut.naik kn apa yg jatuh.hehe.

    ReplyDelete
  19. wah..ada petua nk tahu..bgus2x..dulu ayut pernah berurut..mmg pernah rahim jatuh..dia btulkn blik..skrg mgkn tak ok sgt kot sbb mcm skit prot jer..huhu

    ReplyDelete