Followers

Tuesday, December 25, 2012

Home » Rahim Jatuh

Rahim Jatuh

Assalammualaikum...

Rahim Jatuh!!!bukan org yg bernama rahim tau..ini Rahim yg berkaitan dgn org perempuan...Rahim Jatuh...pernah dengar kes mcm ni...RAhim Jatuh juga dikenali sebagai"prolapse'.

"Prolapse" yang berasal daripada perkataan Latin,Procidere yang bermaksud jatuh@ terkeluar.

MAsalah rahim jatuh kerap dialami oleh Wanita terutamanya yang pernah melahirkan anak.Masalah ini boleh menganggu hidup wanita pada ambang menopaus .Masalah ini tidak mempunyai gejala & sukar dikesan teruatamanya pada wanita yang mempunyai ramai anak.

Hanya 10-20% wanita yang mengalami prolapse mempunyai gejala & umur juga mempengaruhi.Lebih separuh kes ini berlaku pada wanita yg berusia 60 tahun ke atas.

Rahim jatuh ni terbahagi kepada 3 peringkat bergantung kepada kedudukan rahim:


  • Tahap 1 - apabila rahim turun dari kedudukan asal tetapi masih berada di dalam lubang faraj
  • tahap 2 - apabila sebahgian rahim keluar dari lubang faraj
  • tahap 3 - apabila seluruh rahim berada di luar faraj
Faktor yg menyebabkan masalah ni terjadi:
  1. kelemahan otot & ligamen pelvik
  2. trauma /kecederaan /kekurangan keanjalan pada otot & ligamen berkenaan
  3. kecederaan boleh berlaku pada mereka yg melahirkan anak besar/melahirkan anak secara vacum
  4. wanita yg memiliki berat badan berlebihan
  5. kelemahan otot juga berlaku pada individu yg mengalami sindrom Marfan@ ehlan Danlos
  6. Masalah batul @ sembelit kronik,ketumbuhan besar dalam abdomen
  7. sering melakukan kerja berat & mengangkat benda berat.
MV kongsikan ni utk semua rakan2 wanita MV..sebab rahim ni kita kena jaga baik2...kalau rasa rahim terturun pergilah berurut.Tukang urut yg MV pergi oesan kalau kentut angin ke depan itu tandanya rahim terturun..huhu...


28 comments:

Riedaffya ibrahim said...

bahaya ni..pernah terjadi pd opismate..

nanieybarnieylurviey said...

Thanks kak.. Ari ni bru thu. Biasa duk dgr je. Dpt rsa ke if rahim jatuh.. Ishh.. Smpai leh keluar jgk tu. bahayanyeee

cikeyrah said...

nice info :))

kinara kinatara said...

minta di juhkan dari kina..:)

Nana Hashim said...

kentut angin ke dpn tu cmne kak?

Chic Na said...

takutnya. boleh rasa ke kalau rahim jatuh? tak beranak lagi takpe kan? :)

hnahdy said...

kalau xberkahwin pun ada juga ek rahim jatuh ?

-meeSUPERGIRL- said...

sb tu wanita lepas brsalin kena hati2 .. :)

Deqla manjew said...

Haihh mula2 bc tajuk pun ingat rahim mana la yg jatuh..apapun, perkongsian yg bgs ni MV..

anggun said...

bagus berkongsi ttg ni..banyak ppuan skunk kurang amek taw ttg ni...sebab tu lepas bersalin elok pg urut...

are_lin@yu said...

pnh dgr tp xtau sgt tq mv

are_lin@yu said...

klik2 ;-0

lelamaisara said...

takut kan kalu rahim jatuh..seram...

CikZaniff said...

oo..info menarik nih.:)

baby lydia said...

info yg baik tuk dya akk..dya dh 4month kawin..x lekat pn.. :(

Nurmujahidah Ismail said...

jom join ga ni. semua hadiah wang tunai sambil beramal :D

http://www.mujadafewa.my/2012/12/ada-apa-dengan-blog-mksyahircom.html

deq's qienz said...

tima kaseh mv great info la..dq pon xpndy bab² nih.

LYAfrina said...

PERKARAy amat menakutkan.. dan dgr org kata agk myakitkan jugak kan.. kita kaum wanita mesti menjaga RAHIM.. sbb tu aset kt y amat bharga

**MV tqvm utk brooch riben y sgt2 comel tu.. lya bru je terima.. ;-)

Maria Menado~ said...

oo yeke... takotnya.. kena jaga ni... tapi nak jaga mcm mana eh.. jgn buat keje berat sgt ea kak..

sHaRiNa eLyaNa said...

ehh..seramnya baca..apapun nnt dah khwn boleh rujuk sini :)

Mimie said...

betul pmpn memg kne jge rahim

Si Matatajam said...

Nauzubillahiminzalik...mmg amat ditakuti semua wanita ni

Cik Nur said...

takut pula bila baca..
moga nur baik2 aje..

izan mama mia said...

memang kena urut betulkan rahim...perut rasa lebih ringan

N.Aima K said...

ngeri bah bgni aduhhh

wan nurul hezrina said...

Kdg nurul bla alik melaka burut.naik kn apa yg jatuh.hehe.

ayut said...

wah..ada petua nk tahu..bgus2x..dulu ayut pernah berurut..mmg pernah rahim jatuh..dia btulkn blik..skrg mgkn tak ok sgt kot sbb mcm skit prot jer..huhu

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

amat takut...minta dijauhkan