Followers

Monday, December 24, 2012

Home » 9 Makanan Sihat Musim Hujan

9 Makanan Sihat Musim Hujan

Assalammualaikum...

Musim hujan..memang sejuk...kadang2 sampai terpaksa pakai baju berlapis2..tetapi kita juga boleh mengekalkan kesegaran tubuh pada waktu hujuan melalui makanan...Ada 9 jenis makanan boleh dijadikan pilihan...


  1. Epal-kaya dengan antioksidan & vitamin c yang bermanfaat dalam meningkatkan sistem kekebalan badan.
  2. Ubi keledek- nah ini paling sedap ni..hehehe..dan sepatutnya mesti ada dlm stok di dapur kita kerana ia mengandungi Vitamin A yang akan memberikan manfaat utk kulit sihat & mulus.Ubi keledek juga mampu menjadi penambah sistem kekebalan tubuh ketika suhu semakin turun.
  3. Labu Kuning-mengandungi banyak vitamin A..Sup Labu hangat baik ketika musim hujan.
  4. Tomato-sup tomato..sedap kan...selain dijadikan masker buah tomato mengurangkan risiko penyakit jantung kerana kandungan antioksidan spt likopen yg banyak di dalamnya
  5. Brussels sprout- sejenis sayuran yg mengandungi zat besi,kalium & juga vitamin K yang baik utk tulang.
  6. Buah berangan-jenis kekacang berwarna coklat,membantu memelihara kulit agar kelihatan muda & berseri..serta membantu mengekalkan tenaga.
  7. Buah delima-membantu kulit agar kelihtan sihat & bermaya melalui nutrisi yg baik di dalamnya.
  8. Lobak hijau-mengandungi Vitamin K,A & C.
  9. Pir-mengandungi Vitamin C yg bermanfaat dlm mengekalkan imunisasi tubuh.
Yang no.5,6,& 7...MV nda pernah makan...hahaha...ada sesiapa yg pernah makan????credit buat majalah Mingguan Wanita...

22 comments:

  1. thnx share .. no6 tue sdp tau klu mkn panas2.. ^^

    Jom BW --> http://www.nazlyizan.my/2012/12/senarai-bloglist-jom-bw.html

    ReplyDelete
  2. xpernah gak mkn...tp ikut musim jgk ea nk mkn mknan yg sehat...hahaha

    ReplyDelete
  3. nani xpenah mkn no 5.. mcm mne tu rupenye.. nk kena google nih.. :) :)

    thanks for sharing ni kak.. good info.. maklumlah skg sejuk jee

    ReplyDelete
  4. 1,2,3,4,7 sy suka makan..yg len nggak suka...

    ReplyDelete
  5. thanks sis shared a new things.. boleh guna pakai bila perlu ni..heheh :)

    ReplyDelete
  6. banyak khasiat semua makanan ni kan..pasni kena amalkan selalu kalau nak sihat :)

    ReplyDelete
  7. buah berangan bakar sedap la MV. kat pasaraya banyak jual kat stall kecik2 tu.

    ReplyDelete
  8. kena tambahkan buah2 byk nih..ai plak x mkn sayur..huhuhu

    ReplyDelete
  9. Haishh byk jgk deqla x mkn ni..terok betol deqla ni..haha

    ReplyDelete
  10. tq for sharing..

    kat sini hujan lebat x berhenti.. dan banjir teruk.. x pnh camni

    ReplyDelete
  11. buah delima pernah makan.. sedaap.. buah berangan pernah nampak org jual je.. tak pernah beli. hehe..

    ReplyDelete
  12. nice sharing mv..tp kan yg no 5 tu xpenah makan la

    ReplyDelete