May 2018 - All About Love

Tuesday, May 29, 2018

Review novel : Mak Datin Isteri Cikgu - Dannie Sofea

4:26 PM
Review novel : Mak Datin Isteri Cikgu - Dannie Sofea

Assalammualaikum

Mak Datin isteri cikgu...mula2 sebelum baca ingat cikgu tu bini nya datin hahahah..serius mmg nda sangka..rupanya mak dia datin wife dia cikgu...

Mengisahkan Ayra seorang cikgu dengan suaminya Shahin Adiy ...perkahwinan yang tak dirancang..perkahwinan kerana niat busuk dan hasad dengki kawan baik ayra sendiri.

Satu tragedi membuatkan ayra menyimpan cerita itu sendiri..namun siapa sangka..jodoh pergi mana kalau sudah jodoh pasti bersatu jua..

Namun bukan semudah yang disangka..apabila ayra terpaksa berdepan denga mak mertua dan kakak ipar yang tidak boleh menerimanya..

ditambah lagi musuh cintanya adalah kawan baiknya sendiri..bagaimana dia kehilangan kawan kerana kembali bersama suaminya sendiri..bukan seorang tapi hampir semua kawannya

bagaimana shahin adiy mampu mempertahankan rumahtangganya dan memperbaiki kesilapannya yang lalu..6 tahun mencari kemudian terjumpa.nikah hanya sekali katanya..dia akan mempertahankan rumahtangganya..

novel ni mengangkat kundasang sabah ,uitm kangar dan ipoh perak...penggunaan bahasa sabah dalam novel ini pun menarik tetapi lebih menarik sekiranya penggunaan bahasa dusun bagi keluarga ayra kerana kundasang lebih pada bangsa dusun(pendapat mv sahaja)

kebencian kalau lawannya kesabaran insyaallah pasti akan hilang kebencian itu.begitulah Mak mertua ayra datin fadhillah yang mana akhirnya menerima ayra sebagai menantu.

Read More

Review #88 love life vol.2 by diana rikasari

11:06 AM
Review #88 love life vol.2 by diana rikasari

Assalammualaikum

buku yang menarik..simple english bagi mv mudah difahami dan memberi kita sedikit motovasi dalam hidup buku hanya dalam kehidupan peribadi tetapi menyeluruh bagi seorang wanita.

"no matter how good you try to be,some people will just find a reason to project their negativity,which, i think,are actually grown out of their own insecurities.Therefore,see the bigger picture. All the hate comments you're receiving are actually not personal to you-it's all about the haters themselves and what is missing inside of them"

"happiness comes in many forms.we just need to learn how to see it"

"when you practice good professionalism at work,you will automatically unconsiously apply professionalism in your daily life as well"

"life feels simple when you don't have too many excuses, even simpler when you don't  need to make any"

"love is like baking.You need the right amount of ingredients to make it work.But life ,life is like cooking.You can keep experimenting and just follow yiur instinct because sometimes,it ends up tasting better"

banyak lagi kata2 yang menarik...kamu ble baca buku ni..insyaallah ada yang sedikit ilmu yang akan kita dapat

Read More

Review novel: Tersilap pinang isteri - niesya hanie

10:40 AM
Review novel: Tersilap pinang isteri - niesya hanie

Assalammualaikum

Syarina Azwana dan syarina Azwani..kembar yang berbeza personaliti.Kehadiran mereka dalam hidup Hairul Zafrel membuatkan hidup mereka jadi merana.

kerana rasa cinta dan ketidaksabaran haiarul tersilap meluahkan perasaan dan tersilap pinang isteri.mencintai zwani tapi terpinang dan meluah perasaan kepada zwana.

dek kerana itu,ibu zwani mula pilih kasih.zwana semakin disayangi.apabila hairul menyedari sdh terlambat kerana zwani memilih untuk mengalah.

namun rasa cinta yang masih ada membuatkan dia jadi orang ketiga dalam rumah tangga kakak kembarnya sendiri..

kehadiran kekasih lama syahrul zikri akhirnya membuatkan zwani melupakan hairul demi kebahagiaan kakaknya..

syahrul zikri yg juga sepupu hairul memilih zwani bukan hanya kerana cinta tetapi juga untuk menyelamatkan maruah keluarga zwani dan hairul.

novel ni ceritanya tak berat dan hanya berkisar tentang konflik  perhubungan antara keempat2 watak..bagaimana salah seorang daripada mereka kena berkorban demi kebahagiaan orang lain.

benar ..orang kata tak kenal maka tak cinta.bila ada di sisi kita buat tak endah ..bila sudah tiada baru merasai kehilangannya.

dalam novel ini juga...mengangkat kasih seorang ayah,encik rustam yang menyayangi kedua anak kembarnya berbanding isterinya yg mula membezakan anak hanya kerana status bakal suami zwana adalah anak datuk

nagi mv novel ni biasa2 saja..x membosankan juga walaupun plot ceritanya mendatar sahaja..tetapi masih ada yang menarik minat untuk dibaca...

Read More

Wednesday, May 23, 2018

GAGAL ITU BIASA

7:00 AM
GAGAL ITU BIASA
Image may contain: text
sumber google 
Assalammualaikum..

GAGAL ITU BIASA
TERUS BERUSAHA ITU BARU LUAR BIASA 


Semua orang pasti akan menemui atau pernah mengalami kegagalan ...kegagalan dalam pelajaran,percintaan , pekerjaan,perniagaan dan mungkin juga kehidupan.Itu biasa kita lihat kadang ada yang terus merasa gagal dengan kegagalan yang diterima

tapi luar biasa sekiranya biarpun dia gagal  tapi dia terus bersemangat untuk berusaha...YA ITU SANGAT LUAR BIASA...MARI SAMA-SAMA KITA JADI LUAR BIASA



Read More

Tuesday, May 22, 2018

Review Novel : Designer Abang Cengeh by Mastura Abdullah

8:31 AM
Review Novel : Designer Abang Cengeh by Mastura Abdullah
Designer Abang Cengeh Designer Abang Cengeh by Mastura Abdullah
My rating: 4 of 5 stars

Syed Badiuzzaman Si cerewet dalam berfesyen sehinggakan dia mengupah designernya sendiri. Stesen Minyak Gunung Semanggol dia bertemu Ainul Mardhiah sehingga membuatkan dia jatuh cinta pandang pertama.

Tapi diduga Ainul adalah designer yang menepati citarasa nya....sehingga dia mengambil keputusan untuk berkahwin dengan Ain sehingga menimbulkan tanda tanya pada AIN sendiri..dan menimbulkan kemarahan pada bondanya Syarifah Abiyah yang hanya mahu bermenantukan darah keturunan syed dan syarifah...

Antara Suami dan Impian dua2 utama namun setelah memahami dan mengenali syed Badi akhirnya dia merasakan Suaminya adalah pilihan tepat dan terbaik..Cuma Bagaimana dia mampu membuka hati bonda mertuanya untuk menerima dia...

Pangkat ,darjat dan keturunan masih ada lagi masyarakat kita yang mementingkan keturunan dalam soal jodoh anak-anak...dalam novel ni pun watak syarifah Abiyah seorang yang mementingkan keturunan....

Perkahwinan tanpa restu, bagaimana ain sebagai isteri bersabar dan menerima hinaan bonda. Dan sabarnya ain memujuk Syed Badi untuk berbaik dengan bonda. Kesabaran pasti dibayar dengan sesuatu yang indah dan berharga....

Baca novel ni pasti buat kamu tersenyum dengan kisah anak ayah dan anak emak

View all my reviews
Read More

Monday, May 21, 2018

Review Novel : Sayangku Cik Tiramisu by Herna Diana

10:52 AM
Review Novel : Sayangku Cik Tiramisu by Herna Diana
Sayangku Cik Tiramisu Sayangku Cik Tiramisu by Herna Diana
My rating: 4 of 5 stars

Intan Dan Faiz dua kawan baik dari kecil berjanji akan berjumpa semula selepas 19 Tahun.Namun mereka ditemukan lebih awal dan saling tak mengenali serta berebutkan kek tiramisu...Bagi Faiz intan adalah Cik Singa Comel kerana adiknya Fatin selalu mengadu pasal cikgu yang selalu marah dan denda Fatin..

Bagi Intan Faiz adalah si nyamuk tiruk haha..sampai macam tu sekali..namun pertemuan yang seperti drancang akhirnya membawa kepada sebuah ikatan perkahwinan..Ibu Faiz , Ayah Faiz dan Fatin semua x menerima Intan seadanya...

Nasihat yang diberi oleh ibu Intan membuatkan dia kuat untuk berhadapan dengan Keluarga Faiz...Bagaimana dia mampu untuk membuka pintu hati ibu dan bapa mertuanya?dan si anak murid aka adik iparnya...

Bila semua seakan seperti sudah menerima Faiz pula yang berubah...Bak Kata Intan dia kuat hanya kerana Faiz ada disisi..kalau Faiz pun sdh berubah maknanya dia tidak perlu duduk di rumah itu lagi..

Adakah penantian intan dan faiz selama 19 tahun akan berakhir dengan satu kemusnahan rumahtangga..Jom baca novel ni..tak berat sangat..bahsa pun mudah difahami....siap ada watak Mr London & Ms Langkawi lagi tau....kalau nak tau perkembangan ML & ML kena baca novel ni...

View all my reviews
Read More

Friday, May 18, 2018

GELOMBANG TUN M

3:17 PM
GELOMBANG TUN M
Assalammualaikum,,

Pen Pilot dan Artline Kini Menjadi Sebutan  kerana kedua-dua pen ini adalah pen yang digunakan Oleh Perdana Menteri Kita Yang Ke7 iaitu Tun Dr Mahathir...heboh dilaman sosial  semua pun sibuk mau mencari pen ini..

sumber google

sumber google

sumber google

Harini pula selipar bata jenis sandal pula menjadi sebutan..Pun kerana TUN M memakai selipar tersebut...di mana-mana semua dilanda ombak gelombang TUN M...

orang yang dulu tak suka membaca pun dan mula rajin membaca sebab TUN M seorang yang suka membaca...
sumber google

Buku TUN yang betajuk A DOCTOR IN THE HOUSE (DOKTOR UMUM) mula menjadi carian...bukan hanya TUN M tapi buku Isteri Tun Pun"MY NAME IS HASMAH"


sumber google
Read More

Thursday, May 17, 2018

Salam Ramadan

2:51 PM
Salam Ramadan
Assalamualaikum..

Alhamdulillah ...Masih berkesempatan untuk menyambut bulan ramadan tahun ni...Bersahur pagi tadi hanya sup ayam untuk suami dan anak-anak(itupun mr velentine masak hihi)..MV hanis green coffee dan 2 biji kurma..

Oh ya ..MV ni tergolong dalam kategori tak dapat makan awal pagi..paling awal pun biasanya dalam jam 8.00 pagi..korang pulak sahur apa pago tadi...syamimi join sahur tapi jam 6.00 dia makan balik..hahaha...

Salam Ramadan,,,kisah ramadan hari pertama MV dihiasi kesibukan menguruskan bazar ramadan KPKPS ..so siapa area berdekatan boleh lah singgah bazar ramadan Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Sabah bermula jam 12.00 tengahari...
Read More

Tuesday, May 15, 2018

Move ON

9:30 AM
Move ON
Assalammualaikum..

Move On ..Kenapa?hahaha..bukan apa semua orang asyik post pasal politik...tak kira lah..Facebook,Whatsapp dan IG(ni dari pengalaman MV)...bukan cakap tak suka politik tapi cara mereka tu yang buat MV rasa...ok cukuplah..Move On..

Tahniah kepada Kerajaan Baru Kita atas kemenangan Pakatan Harapan Dalam PRU 14 baru-baru ini...Malaysia Memilih dan rakyat Memilih untuk UBAH ....bukan hanya kerajaan persekutuan namun di kerajaan Negeri..termasuk lah di Sabah...

Rasanya cukup-cukuplah...kerajaan baru sudah ada...tapi rakyat masih berbalah..masih dengan komen menyakitkan hati sesama sendiri ..Hanya kerana berlainan parti...Kita terima sahaja keputusan yang sudah dibuat...

Kalau yang merasa pilihannya menang janganlah suka suka membodohkan orang..membanggangkan orang..memacaikan orang..mendedakkan orang... ni sana sini komen provoke...so henti-hentikanlah ya...

Apa yang patut kita buat adalah teruskan hidup dengan lebih banyak perubahan ke arah kebaikan(MV pun x sebaik mana)..So kita memilih untuk UBAH jadi jangan harapkan hanya kerajaan yang ubah tapi diri kita sendiri tidak..

***maaf terbebel ..jangan jadikan isu berlainan parti politik punca kita tidak sehaluan..
Read More

Tuesday, May 8, 2018

Review Novel: My Lovely Tengku 2 - Pitteriah Abdullah

11:29 AM
Review Novel: My Lovely Tengku 2 - Pitteriah Abdullah
My Lovely Tengku 2 My Lovely Tengku 2 by Pitteriah Abdullah
My rating: 4 of 5 stars


Rumahtangga Zara Irdina dan Tengku Izraf Akif bahagia disamping 3 anak lelaki dan Seorang puteri.Hidup mereka bahagia disamping rakyat yang menyayangi mereka.Kejayaan Tengku Akif Menjadi perhatian kerabat di raja..

Ditambah lagi dengan caranya mendidik anak-anak...Tengku Iskandar Shah anak sulung yang mewarisi sifat ayahnya...namun ada sesuatu yang mereka keliru..Tengku Iskandar sangat sukakan kuda..

Melihatkan itu Tengku Cempaka dan mama Zara Irdina mula mengesyaki sesuatu..Tuan Megat Zainal ...Lelaki itulah yang bertanggungjawab merogol Puan Sharifah Kamariah ibu kepada Zara Irdina...Akif mula risau ...Takut zara irdian tidak dapat menerima kenyataan...tambahan pula anaknya semakin rapat dengan tuan Megat...

Bukan hanya kemelut mengenai Zara Irdina..Tetapi Tengku Akif mula didesak...Untuk naik taktha menggantikan Tengku Cempaka..tapi syaratnya sangat tidak munasabah..kerana Zara Irdina dan Akif tidak mahu memenuhi syarat itu..

Tengku AKif dipaksa berkahwin dengan Tengku Fiona..Tengku Mawar pula mengugut...dan hidup Zara Irdina dan Akif semakin tertekan..

Mampukah mereka mempertahankan rumah tangga mereka?(yang pasti happy ending tapi kena baca lah baru tau ceritanya)

View all my reviews
Read More

Monday, May 7, 2018

Review Novel: My Lovely Tengku-Pitteriah Abdullah

11:28 AM
Review Novel: My Lovely Tengku-Pitteriah Abdullah
My Lovely Tengku My Lovely Tengku by Pitteriah Abdullah
My rating: 3 of 5 stars


Perkahwinan Zara Irdina dengan suami pilihan hatinya Akmal tidak seperti yang diharapkan dan didambakan.Status Zara Irdina sebagai anak angkat dan merupakan anak luar nikah menjadikan dia bahan cacian keluarga Akmal...

Sejak cacian dihamburkan...hati Zara Irdina sudah tiada buat Akmal..Tengku Izraf Akif si pencinta setia menyelamatkan Zara Irdina dari digantung tak bertali.Pengakuan Yang kononya mereka sudah terlanjur dan zara mengandung anak Akif membuatkan Akmal marah dan menceraikan Zara dengan talak 3

Namun kerana statusnya Zara Irdina menolak untuk berkahwin dengan AKif...atas dasar dia tidak layak berdamping dengan anak raja..Namun ugutan daripada Akif menyebabkan dia bersetuju..dan mereka berkahwin tanpa pengetahuan orang ramai kerana perkahwinan itu dihalang oleh kerabat di raja...

Selepas perkahwinan mereka, Akif dan zara pergi ke tanah kelahiran Akif...Status zara mula dipersoalkan...benarkan dia anak Tengku Borhan?Tengku Cempaka Mula membenci akhirnya mereka hidup tanpa keluraga disisi..

Apabila Akif semakin berjaya..Keluarga diraja datang merapat...mampukah mereka hidup dengan ada diraja?Adakah Zara Irdina diterima oleh rakyatnya...Bagaimana pula anak2 mereka..

Kena baca sambungannya kalau nak tau

View all my reviews
Read More

Thursday, May 3, 2018

Qoutes Of The Day

11:41 AM
Qoutes Of The Day

Assalammualaikum

Sebab itu mendengar dari kedua-dua pihak itu penting ..macam contoh dalam gambar ni..pandangan dari sudut berbeza membawa maksud yang berbeza...Sebagai ibubapa kita kena sentiasa dengar cerita dua belah pihak bila anak bergaduh

Sebagai Majikan kita kena dengar dua belah pihak jangan bauat keputusan hanya dari mendengar penjelasan seorang saja...penjelasan yang seorang lagi tidak dipeduli...itu seolah2 menidakkan hak dia..dan membuat dia jadi orang yang salah tanpa dapat mempertahankan diri..

Begitu juga dengan politik...apa yang kita nampak dan lihat ..apa yang kita dengar dari orang tak mengambarkan keseluruhannya...melainkan kita turut sama ada dalam situasi tersebut
Read More

Wednesday, May 2, 2018

RUAM DI MUKA

10:02 AM
RUAM DI MUKA
Assalammualaikum...

Ruam..banyak2 tempat di muka ku yang memang tak halus kau singgah...gatalnya

Ruam di muka selalu kita dengar atau nampak budak jer akan mengalami masalah ruam dimuka..jarang berlaku dengan orang dewasa..terasa MV ni macam bayi  pula bila tiba-tiba muka yang dah memang tak berapa nak halus ni naik ruam...

Gatalnya..Ya Ampun..Sampai tahap mau garu...Nasiblah tangan dan otak ni bekerjasama....kalau nda memang mengaru lah jawabnya...kenapa naik ruam MV pun nda tau...

Mau cakap alergik nda juga...huhu...hari ni MV ke ofis tanpa pakai foundation..just lukis kening pakai gincu dan eyeshadow ..bukan apa..muka ni rasa gatal sangat...petang ni lepas kerja lah singgah ke klinik..

doakan yang baik-baik ya kawan2..AMin

=
Read More