2018 - All About Love

Wednesday, July 11, 2018

Perancis Ke Final Piala Dunia 2018

10:19 AM
Perancis Ke Final Piala Dunia 2018
Assalammualaikum

Perancis Ke Final Piala Dunia 2018 mengalahkan Belgium dengan kemenangan tipis 1-0 melalui gol di separuh masa kedua oleh Samuel Umtiti....tapi kali ini Belgium tak terus dihantar balik tapi akan menanti keputusan perlawanan Antara England Vs Crotia untuk penentuan tempat ketiga dan keempat...

Esok England Vs Crotia...kita tunggu siapa ke Final...MV pilih England Go England Go..apapun tahniah Perancis..mampu kah mereka mengulangi kejayaan di Piala Dunia pada tahun 1998


Read More

Tuesday, July 10, 2018

Menang Peratndingan Busana Kanak-kanak

4:12 PM
Menang Peratndingan Busana Kanak-kanak
tempat pertama kategori kanak-kanak perempuan
Assalammualaikum...

Alhamdulillah rezeki anak-anak MV ahad masa Sambutan hari raya Masjid Bandaraya KOta Kinabalu...HaikalAyuwani Ikut pertandingan busana kanak-kanak...memang setiap tahun dorang join...

akhirnya tahun ni rezeki wani dan abang dapat menang...nda sangka bah buli menang..wani punya reaction macam menang miss world hahaha...

no,4 kanak-kanak lelaki 
oh ya ni sempenan sambutan raya Masjid Bandaraya..Memang taip tahun kami datang sebab dorang bersekolah di madrasah dekat bangunan masjid.tahun lepas menang pakaian sedondon..alhamdulillah tahun ni dapat hamper 2...

anak-anak ini sebenarnya join untuk suka-suka tapi dah rezeki menang gembira ...hampers pun di bahagikan sesama adik beradik ..siap bagi sepupu dan mama MV lagi..
Read More

Monday, July 9, 2018

Jadual Perlawanan Separuh Akhir Piala Dunia Rusia 2018

8:16 AM
Jadual Perlawanan Separuh Akhir Piala Dunia  Rusia 2018
Assalammualaikum

Image may contain: text
Sumber SINI
4 Pasukan yang mara ke pusingan separuh akhir :-

  • Perancis 
  • Belgium 
  • England 
  • Crotia
Perancis mengalahkan Uruguay 2-0 di pusingan suku akhir, Belgium pula Menumpaskan Brazil 2-1 ...England pula mengalahkan Sweden 2-0 dan Crotia menyingkirkan tuan rumah melalui penentuan sepakan penalti  4-3 sebelum  seri 1-1

Hampir kesemua pasukan pilihan tersingkir kecuali Perancis...siapa sangka England yang orang sibuk canang main macam hawau , buruk boleh mara ke semifinal sebab bola itu bulat bah...

So siapa pilihan kamu??MV tatap England ..tapi dia lawan Crotia kan..so kalau England kalah pun tak kecewa sebab Crotia pilihan kedua MV  hihi..ni bukan lalang ok...kalau lalang dia pilih team yang menang..

Mv memang penyokong England dan Crotia ( zaman Davor Suker)...manalah tau kan tahun ni tahun England atau Crotia kan hihi

Read More

Thursday, July 5, 2018

Menu Sambutan Raya Sekolah

10:18 AM
Menu Sambutan Raya Sekolah
Assalammualaikum..

Image may contain: food
nasi kismis,ayam masak sos, dan bihun goreng 
hari ni sambutan raya di sekolah Haikalayuwani...dorang request nasi kismis,ayam masak sos dan bihun goreng ...So MV bangun seawal 3.00 pagi berperang di dapur kecilku bukan hanya itu berperang dengan mata yang mengantuk pergh...ini namanya pengorbanan seorang ibu....

MV ni tak pandai masak tapi suka masak..jadi resepi jangan ditanya..main derhaka saja....
Read More

Wednesday, July 4, 2018

UBAH

2:59 PM
UBAH
Assalammualaikum..

Al-Fatihah Buat #babyadam.. semoga kedua ibubapa nya tabah dan bersabar dengan dugaan dan ujian ini. Buat si pengasuh alahai apa di fikiran mu masih buat keputusan masukkan arwah ke dalam peti ais...

scroll Fb rata-rata semua menunjukkan kesedihan terhadap kes ini..tapi tak kurang juga yang menyalahkan ibu kenapa perlu hantar pengasuh...mula status membandingkan si ibu bekerja dan suri rumah sepenuh masa...

please stop lah dengan pemikiran kamu..patutnya benda ni hanya kita meluahkan rasa simpati bukan mencari salah ...mencari salah kenapa perlu anak hantar ke pengasuh sedangkan hakikatnya jawapan itu kita sendiri tahu...

tolong jaga sensitivity dengan rakan -rakan kita tak kisahlah suri rumah atau yang bekerja...jaga hati dan perasaan orang lain...
Read More

Jadual Suku Akhir Piala Dunia 2018

11:20 AM
Jadual Suku Akhir Piala Dunia 2018
No automatic alt text available.
Sumber  SINI
Assalammualaikum....

Berakhir sudah perlawanan round 16 dengan kemenangan England melalui penentuan Sepakan Penalti ke atas colombia...yeah akhirnya badi penalty England sudah berakhir,,,penyokong England pastinya gembira termasuk MV ..

berikut adalah jadual perlawanan suku akhir Piala dunia 2018

Uruguay vs france 
Brazil Vs Belgium 
Russia Vs Crotia 
Sweden Vs England

Adakah pasukan pilihan kamu masih ada lagi???MV England & Crotia...so kita tengok sapa yang balik di pusingan suku akhir..
Read More

Tuesday, July 3, 2018

Ilusi Tak bertepi-Hijau Daun Band

12:55 PM
Ilusi Tak bertepi-Hijau Daun Band

Assalammualaikum...


tak pernah lepas kau dalam ingatanku
tak pernah bisa aku melupakanmu
ku jatuh cinta pada orang yang sayang
kau kekasih sahabatku

rinduku ini bagaikan di ujung hati
cinta ini bagai ilusi yang tak bertepi

cinta mengapa singgah di hatiku
kau salah memilih tempat dan waktu
tak tahan aku menahan rasa
aku tersiksa woo ooo

cinta galau aku menimbang
rasaku atau sahabatku
pantaskah ku abaikan
hati yang menangis menginginkanmu



tak pernah lepas kau dalam ingatanku
tak pernah bisa aku melupakanmu
ku jatuh cinta pada orang yang sayang
kau kekasih sahabatku

rinduku ini bagaikan di ujung hati
cinta ini bagai ilusi yang tak bertepi

cinta mengapa singgah di hatiku, kau salah memilih tempat dan waktu
tak tahan aku menahan rasa, aku tersiksa woo ooo
cinta galau aku menimbang rasaku atau sahabatku
pantaskah ku abaikan hati yang menangis menginginkanmu

inta mengapa singgah di hatiku, kau salah memilih tempat dan waktu
tak tahan aku menahan rasa, aku tersiksa woo ooo
cinta galau aku menimbang rasaku atau sahabatku
pantaskah ku abaikan hati yang menangis menginginkanmu oooh


**berteman kan lagu ni buat kerja...busy dalam persiapan majlis raya penjawat awam sabah

Read More

Monday, July 2, 2018

Keputusan Luar duga world cup 2018

12:13 PM
Keputusan Luar duga world cup 2018
Assalammualaikum...

Germany tersingkir di Pusingan kumpulan...belum pun reda kali ini dikejutkan dengan kekalahan Argentina, Portugal dan Sepanyol di pusingan round 16..

Argentina kalah dengan France dengan jaringan 3-4...Portugal pula kalah kepada uruguay dengan jaringan 1-2...manakala semalam Sepanyol kalah dengan tuan rumah Rusia dengan jaringan penalty 3-4 

Pasukan mana lagi yang akan menyusul selepas ini???

No automatic alt text available.
sumber sini 
tinggal 4 perlawanan saja lagi...malam ni Brazil lagi yang dinanti dan pastinya seluruh asia menantikan perlawanan Belgium Vs Japan....mari sokong asia...mana tau macam korea kan mampu kalahkan germany . MV menantikan perlawanan terakhir round 16 England Vs Colombia...

Korang punya pasukan pilihan masih ada kah?
Read More

Friday, June 29, 2018

Cashout pertama 8 Coin

10:26 AM
Cashout pertama 8 Coin
alhamdulillah
Assalammualaikum

Alhamdulillah cashout pertama selepas penjenamaan 8 share ke 8 coin..Walaupun hanya 84 syukur ada juga hasil kan..dan MV dah belanja RM30 beli dua bekas tupperware...beli buat kenangan ...lepas ni nak cashout lagi...

Sebab dah ada 1++ terkumpul ...tunggu bulan depan baru cashout semula..biar sikit lama lama jadi bukit...siapa yang ada cashout juga...korang punya mesti meriah kan...bolehlah beli apa yang kita nak kan..
Read More

Thursday, June 28, 2018

Halalkan Hati Yang Ku Curi

10:40 AM
Halalkan Hati Yang Ku Curi
Assalammualaikum...

Halalkan Hati Yang Ku Curi..siapa tengok episod semalam.Sakit hati dengan Kak Gayah dan kak Saba yang mengambil kesempatan dalam kesusahan Faiq dan isha..membantu tapi dalam masa yang sama menjerat mereka...

Terbaik watak Abg Ali aka Ustaz Hamadi...sangat berani wataknya...begitu juga dengan watak Haji dan Kak Hanum...biarpun sakit hati dengan cerita ini semalam tapi ada yang memberikan sesuatu..

Bagaimana Faiq tetap berdoa kepada Allah apabila dia sedang diuji...begitu juga apabila faiq dan isha mula membina keluarga mereka berlandaskan ajaran islam...siapa sangka mereka yang dahulunya jahil namun berubah..

Drama ini nampak semalam macam nak happy ending sehinggalah kemunculan Nenda,ibu ayah isha dan ibu ayah faiq...bagaimana tiba-tiba isha kembali ke perangai lama..ego dan marah2...

Mungkin berbeza pendapat bagi lain orang..bagi MV mungkin memahami kenapa isha marah..Kenapa Nenda tak hidup macam kami?merempat?sanggup nenda tengok kamu merempat??yup itu yang dia marah...

Kata Nenda hanya untuk menyedarkan...iyalah yg ustaz pun subahat sekali...syukur juga masa dorang merempat dorang terjumpa orang yang membantu mereka ke jalan Allah kalau sebaliknya macam mana...

Ok jangan cakap mv taksub drama...hahaha...ada benarnya kenapa isha marah..sebab dia sampai tahap mengemis ..makan sisa dari tong sampah..sedangkan keluarga mereka yang merancang semuanya....

So kita tengok malam ni....adakah nenda tahu yang mereka merempat ...so jangan kecam MV sebab sokong isha yang marah dengan nenda...(pendapat kita berbeza )
Read More

Korea musnahkan harapan world cup germany 2018

12:49 AM
Korea musnahkan harapan world cup germany 2018

Assalammualaikum

Dengan kemenangan 2-0 Korea ke atas Germany maka musnahlah harapan World cup 2018 buat penyokong germany..

Korea negara asia yang berjaya mengalahkan germany selaku juara piala dunia 2014 ..bukan hanya itu tapi meletakkan germany di kedudukan tercorot liga..

Siapa sangka 6 minit masa tambahan memusnahkan harapan dan impian penyokong germany...

Walaupun korea x layak ke pusingan seterusnya tapi suatu kejayaan manis buat penyokongnya...tahniah korea....

Bye bye germany

Read More

Wednesday, June 27, 2018

Wordless Wednesday #Duit Raya#

10:14 AM
Wordless Wednesday #Duit Raya#
No automatic alt text available.
dah siap asing..senang nnti tinggal bagi jer
Assalammualaikum...

Duit Raya untuk anak-anak saudara dan kanak-kanak yang berkunjung ke rumah..walau tak banyak tapi sediakan juga..kita berkongsi rezeki yang ada..
Read More

Tuesday, June 26, 2018

Mata Gatal Dan Pedih

10:18 AM
Mata Gatal Dan Pedih
Assalammualaikum..

Mata gatal dan pedih.Ini Yang MV alami sekarang..tiba-tiba mata MV pedih dan gatal yang amat..terutamya bila terkena udara dari angin dan aircond...gatal dan pedih sampai berair dan kemerahan...

dan bila bangun pagi banyak tahi mata  dari biasa ...kalau mau cakap red eye nda juga..sebab dia merah sekejap jak..dan akan jadi teruk jika kena aircond atau kipas..dan bila MV cari carian di google

Antara faktor adalah proses penuaan,proses kehamilan dan radang permukaan mata...mungkin usia yang semakin bertambah kot tu yang terjadi macam ni...ada ketidakselesaan bila simpton ni melanda...

Silau ketika memandu...mata tiba2 berair dan kabur....nampaknya kena jumpa pakar mata untuk dapatkan rawatan ..cuma nak tanya ..ada tak di kalangan rakan2 yang pernah mengalami simpton ini?

Boleh tak kongsikan dengan MV 


Read More

Monday, June 25, 2018

Biskut raya

10:36 AM
Biskut raya
antara biskut raya yang ada 
Assalammualaikum 

Salam 11 Syawal...mula bekerja setelah seminggu bercuti..mood datang ofis tadi bawa biskut raya untuk ofismate..wani pun bawa untuk kawan sekolahnya..oh ya biskut raya kami banyak lagi..sebab takda orang datang beraya kat rumah..

lagipun masa raya keempat haritu MV ada buat 2 biskut sebab bosan duduk rumah temankan suami yang on call time tue...semalam pun ada buat biskut coklat...ada orang tempah...jadi bertambah lagi lah biskut kami....

biskut nestum tue tinggal separuh anak2 MV yang beraya...Sebab tue mama dia rajin buat biskut raya sendiri sebab anak2 semua suka makan biskut raya...siap ada adik sepupu suru MV open order biskut raya nestum & biskut 3 bahan tahun depan...

Sedap katanya..tq lah....mv buat untuk bawa balik kampung mak dan mentua..ada lebih simpan sikit kat rumah buat anak-anak bawa ke sekolah...dan manalah tau kan ada yang nak beraya...

korang biskut raya banyak lagi ker...Selamat hari raya maaf zahir batin...
Read More

Saturday, June 2, 2018

Review novel:Chocolate Mousse vs chesse cake -syahirah ibrahim

1:22 AM
Review novel:Chocolate Mousse vs chesse cake -syahirah ibrahim

Assalammualaikum

Chocolate mousse vs chesse cake ...Hakimi vs zhafri...pekerja vs bos..abang angkat vs suami...dan mengaitkan lagi mereka adalah Amnani.

Hanya kerana ego akhirnya Zhafri dan Amnani mendirikn rumah tangga...rumah tangga yang tidak seperti pasangan lain..rumahtangga yang penuh pergolakan

ditambah pula kehadiran abg angkat merangkap jejaka yang pernah nani cintai...rasa bencinya terhadap hakimi  mendatangkan cemburu kepada zhafri..kenapa?

bila semakin lama ..rupanya zhafri dan hakimi berkomplot ..membuatkan dia terikat kepada perkahwinan ini...bila mana hati amnani mula mencintai...zhafri juga tidak bileh hidup tanpa amnani..

hakimi hadir menghulur maaf dan menagih janji..siapa yang amnani pilih?

*mungkin novel ni dianggap berat...tapi mv suka jalan ceritanya....bila.kuasa dan wang disalah guna maka itu hakimi sanggup menyakiti nani...

dalam perhubungan perlu ada kepercayaan jangan ada syak wasangka...

sebagai mertua jangan masuk campur hal rumahtangga anak...apatah lagi membela anak sendiri...sebaiknya nasihatkan kedua2nya

Read More

Tuesday, May 29, 2018

Review novel : Mak Datin Isteri Cikgu - Dannie Sofea

4:26 PM
Review novel : Mak Datin Isteri Cikgu - Dannie Sofea

Assalammualaikum

Mak Datin isteri cikgu...mula2 sebelum baca ingat cikgu tu bini nya datin hahahah..serius mmg nda sangka..rupanya mak dia datin wife dia cikgu...

Mengisahkan Ayra seorang cikgu dengan suaminya Shahin Adiy ...perkahwinan yang tak dirancang..perkahwinan kerana niat busuk dan hasad dengki kawan baik ayra sendiri.

Satu tragedi membuatkan ayra menyimpan cerita itu sendiri..namun siapa sangka..jodoh pergi mana kalau sudah jodoh pasti bersatu jua..

Namun bukan semudah yang disangka..apabila ayra terpaksa berdepan denga mak mertua dan kakak ipar yang tidak boleh menerimanya..

ditambah lagi musuh cintanya adalah kawan baiknya sendiri..bagaimana dia kehilangan kawan kerana kembali bersama suaminya sendiri..bukan seorang tapi hampir semua kawannya

bagaimana shahin adiy mampu mempertahankan rumahtangganya dan memperbaiki kesilapannya yang lalu..6 tahun mencari kemudian terjumpa.nikah hanya sekali katanya..dia akan mempertahankan rumahtangganya..

novel ni mengangkat kundasang sabah ,uitm kangar dan ipoh perak...penggunaan bahasa sabah dalam novel ini pun menarik tetapi lebih menarik sekiranya penggunaan bahasa dusun bagi keluarga ayra kerana kundasang lebih pada bangsa dusun(pendapat mv sahaja)

kebencian kalau lawannya kesabaran insyaallah pasti akan hilang kebencian itu.begitulah Mak mertua ayra datin fadhillah yang mana akhirnya menerima ayra sebagai menantu.

Read More

Review #88 love life vol.2 by diana rikasari

11:06 AM
Review #88 love life vol.2 by diana rikasari

Assalammualaikum

buku yang menarik..simple english bagi mv mudah difahami dan memberi kita sedikit motovasi dalam hidup buku hanya dalam kehidupan peribadi tetapi menyeluruh bagi seorang wanita.

"no matter how good you try to be,some people will just find a reason to project their negativity,which, i think,are actually grown out of their own insecurities.Therefore,see the bigger picture. All the hate comments you're receiving are actually not personal to you-it's all about the haters themselves and what is missing inside of them"

"happiness comes in many forms.we just need to learn how to see it"

"when you practice good professionalism at work,you will automatically unconsiously apply professionalism in your daily life as well"

"life feels simple when you don't have too many excuses, even simpler when you don't  need to make any"

"love is like baking.You need the right amount of ingredients to make it work.But life ,life is like cooking.You can keep experimenting and just follow yiur instinct because sometimes,it ends up tasting better"

banyak lagi kata2 yang menarik...kamu ble baca buku ni..insyaallah ada yang sedikit ilmu yang akan kita dapat

Read More

Review novel: Tersilap pinang isteri - niesya hanie

10:40 AM
Review novel: Tersilap pinang isteri - niesya hanie

Assalammualaikum

Syarina Azwana dan syarina Azwani..kembar yang berbeza personaliti.Kehadiran mereka dalam hidup Hairul Zafrel membuatkan hidup mereka jadi merana.

kerana rasa cinta dan ketidaksabaran haiarul tersilap meluahkan perasaan dan tersilap pinang isteri.mencintai zwani tapi terpinang dan meluah perasaan kepada zwana.

dek kerana itu,ibu zwani mula pilih kasih.zwana semakin disayangi.apabila hairul menyedari sdh terlambat kerana zwani memilih untuk mengalah.

namun rasa cinta yang masih ada membuatkan dia jadi orang ketiga dalam rumah tangga kakak kembarnya sendiri..

kehadiran kekasih lama syahrul zikri akhirnya membuatkan zwani melupakan hairul demi kebahagiaan kakaknya..

syahrul zikri yg juga sepupu hairul memilih zwani bukan hanya kerana cinta tetapi juga untuk menyelamatkan maruah keluarga zwani dan hairul.

novel ni ceritanya tak berat dan hanya berkisar tentang konflik  perhubungan antara keempat2 watak..bagaimana salah seorang daripada mereka kena berkorban demi kebahagiaan orang lain.

benar ..orang kata tak kenal maka tak cinta.bila ada di sisi kita buat tak endah ..bila sudah tiada baru merasai kehilangannya.

dalam novel ini juga...mengangkat kasih seorang ayah,encik rustam yang menyayangi kedua anak kembarnya berbanding isterinya yg mula membezakan anak hanya kerana status bakal suami zwana adalah anak datuk

nagi mv novel ni biasa2 saja..x membosankan juga walaupun plot ceritanya mendatar sahaja..tetapi masih ada yang menarik minat untuk dibaca...

Read More

Wednesday, May 23, 2018

GAGAL ITU BIASA

7:00 AM
GAGAL ITU BIASA
Image may contain: text
sumber google 
Assalammualaikum..

GAGAL ITU BIASA
TERUS BERUSAHA ITU BARU LUAR BIASA 


Semua orang pasti akan menemui atau pernah mengalami kegagalan ...kegagalan dalam pelajaran,percintaan , pekerjaan,perniagaan dan mungkin juga kehidupan.Itu biasa kita lihat kadang ada yang terus merasa gagal dengan kegagalan yang diterima

tapi luar biasa sekiranya biarpun dia gagal  tapi dia terus bersemangat untuk berusaha...YA ITU SANGAT LUAR BIASA...MARI SAMA-SAMA KITA JADI LUAR BIASA



Read More

Tuesday, May 22, 2018

Review Novel : Designer Abang Cengeh by Mastura Abdullah

8:31 AM
Review Novel : Designer Abang Cengeh by Mastura Abdullah
Designer Abang Cengeh Designer Abang Cengeh by Mastura Abdullah
My rating: 4 of 5 stars

Syed Badiuzzaman Si cerewet dalam berfesyen sehinggakan dia mengupah designernya sendiri. Stesen Minyak Gunung Semanggol dia bertemu Ainul Mardhiah sehingga membuatkan dia jatuh cinta pandang pertama.

Tapi diduga Ainul adalah designer yang menepati citarasa nya....sehingga dia mengambil keputusan untuk berkahwin dengan Ain sehingga menimbulkan tanda tanya pada AIN sendiri..dan menimbulkan kemarahan pada bondanya Syarifah Abiyah yang hanya mahu bermenantukan darah keturunan syed dan syarifah...

Antara Suami dan Impian dua2 utama namun setelah memahami dan mengenali syed Badi akhirnya dia merasakan Suaminya adalah pilihan tepat dan terbaik..Cuma Bagaimana dia mampu membuka hati bonda mertuanya untuk menerima dia...

Pangkat ,darjat dan keturunan masih ada lagi masyarakat kita yang mementingkan keturunan dalam soal jodoh anak-anak...dalam novel ni pun watak syarifah Abiyah seorang yang mementingkan keturunan....

Perkahwinan tanpa restu, bagaimana ain sebagai isteri bersabar dan menerima hinaan bonda. Dan sabarnya ain memujuk Syed Badi untuk berbaik dengan bonda. Kesabaran pasti dibayar dengan sesuatu yang indah dan berharga....

Baca novel ni pasti buat kamu tersenyum dengan kisah anak ayah dan anak emak

View all my reviews
Read More

Monday, May 21, 2018

Review Novel : Sayangku Cik Tiramisu by Herna Diana

10:52 AM
Review Novel : Sayangku Cik Tiramisu by Herna Diana
Sayangku Cik Tiramisu Sayangku Cik Tiramisu by Herna Diana
My rating: 4 of 5 stars

Intan Dan Faiz dua kawan baik dari kecil berjanji akan berjumpa semula selepas 19 Tahun.Namun mereka ditemukan lebih awal dan saling tak mengenali serta berebutkan kek tiramisu...Bagi Faiz intan adalah Cik Singa Comel kerana adiknya Fatin selalu mengadu pasal cikgu yang selalu marah dan denda Fatin..

Bagi Intan Faiz adalah si nyamuk tiruk haha..sampai macam tu sekali..namun pertemuan yang seperti drancang akhirnya membawa kepada sebuah ikatan perkahwinan..Ibu Faiz , Ayah Faiz dan Fatin semua x menerima Intan seadanya...

Nasihat yang diberi oleh ibu Intan membuatkan dia kuat untuk berhadapan dengan Keluarga Faiz...Bagaimana dia mampu untuk membuka pintu hati ibu dan bapa mertuanya?dan si anak murid aka adik iparnya...

Bila semua seakan seperti sudah menerima Faiz pula yang berubah...Bak Kata Intan dia kuat hanya kerana Faiz ada disisi..kalau Faiz pun sdh berubah maknanya dia tidak perlu duduk di rumah itu lagi..

Adakah penantian intan dan faiz selama 19 tahun akan berakhir dengan satu kemusnahan rumahtangga..Jom baca novel ni..tak berat sangat..bahsa pun mudah difahami....siap ada watak Mr London & Ms Langkawi lagi tau....kalau nak tau perkembangan ML & ML kena baca novel ni...

View all my reviews
Read More

Friday, May 18, 2018

GELOMBANG TUN M

3:17 PM
GELOMBANG TUN M
Assalammualaikum,,

Pen Pilot dan Artline Kini Menjadi Sebutan  kerana kedua-dua pen ini adalah pen yang digunakan Oleh Perdana Menteri Kita Yang Ke7 iaitu Tun Dr Mahathir...heboh dilaman sosial  semua pun sibuk mau mencari pen ini..

sumber google

sumber google

sumber google

Harini pula selipar bata jenis sandal pula menjadi sebutan..Pun kerana TUN M memakai selipar tersebut...di mana-mana semua dilanda ombak gelombang TUN M...

orang yang dulu tak suka membaca pun dan mula rajin membaca sebab TUN M seorang yang suka membaca...
sumber google

Buku TUN yang betajuk A DOCTOR IN THE HOUSE (DOKTOR UMUM) mula menjadi carian...bukan hanya TUN M tapi buku Isteri Tun Pun"MY NAME IS HASMAH"


sumber google
Read More

Thursday, May 17, 2018

Salam Ramadan

2:51 PM
Salam Ramadan
Assalamualaikum..

Alhamdulillah ...Masih berkesempatan untuk menyambut bulan ramadan tahun ni...Bersahur pagi tadi hanya sup ayam untuk suami dan anak-anak(itupun mr velentine masak hihi)..MV hanis green coffee dan 2 biji kurma..

Oh ya ..MV ni tergolong dalam kategori tak dapat makan awal pagi..paling awal pun biasanya dalam jam 8.00 pagi..korang pulak sahur apa pago tadi...syamimi join sahur tapi jam 6.00 dia makan balik..hahaha...

Salam Ramadan,,,kisah ramadan hari pertama MV dihiasi kesibukan menguruskan bazar ramadan KPKPS ..so siapa area berdekatan boleh lah singgah bazar ramadan Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Sabah bermula jam 12.00 tengahari...
Read More

Tuesday, May 15, 2018

Move ON

9:30 AM
Move ON
Assalammualaikum..

Move On ..Kenapa?hahaha..bukan apa semua orang asyik post pasal politik...tak kira lah..Facebook,Whatsapp dan IG(ni dari pengalaman MV)...bukan cakap tak suka politik tapi cara mereka tu yang buat MV rasa...ok cukuplah..Move On..

Tahniah kepada Kerajaan Baru Kita atas kemenangan Pakatan Harapan Dalam PRU 14 baru-baru ini...Malaysia Memilih dan rakyat Memilih untuk UBAH ....bukan hanya kerajaan persekutuan namun di kerajaan Negeri..termasuk lah di Sabah...

Rasanya cukup-cukuplah...kerajaan baru sudah ada...tapi rakyat masih berbalah..masih dengan komen menyakitkan hati sesama sendiri ..Hanya kerana berlainan parti...Kita terima sahaja keputusan yang sudah dibuat...

Kalau yang merasa pilihannya menang janganlah suka suka membodohkan orang..membanggangkan orang..memacaikan orang..mendedakkan orang... ni sana sini komen provoke...so henti-hentikanlah ya...

Apa yang patut kita buat adalah teruskan hidup dengan lebih banyak perubahan ke arah kebaikan(MV pun x sebaik mana)..So kita memilih untuk UBAH jadi jangan harapkan hanya kerajaan yang ubah tapi diri kita sendiri tidak..

***maaf terbebel ..jangan jadikan isu berlainan parti politik punca kita tidak sehaluan..
Read More

Tuesday, May 8, 2018

Review Novel: My Lovely Tengku 2 - Pitteriah Abdullah

11:29 AM
Review Novel: My Lovely Tengku 2 - Pitteriah Abdullah
My Lovely Tengku 2 My Lovely Tengku 2 by Pitteriah Abdullah
My rating: 4 of 5 stars


Rumahtangga Zara Irdina dan Tengku Izraf Akif bahagia disamping 3 anak lelaki dan Seorang puteri.Hidup mereka bahagia disamping rakyat yang menyayangi mereka.Kejayaan Tengku Akif Menjadi perhatian kerabat di raja..

Ditambah lagi dengan caranya mendidik anak-anak...Tengku Iskandar Shah anak sulung yang mewarisi sifat ayahnya...namun ada sesuatu yang mereka keliru..Tengku Iskandar sangat sukakan kuda..

Melihatkan itu Tengku Cempaka dan mama Zara Irdina mula mengesyaki sesuatu..Tuan Megat Zainal ...Lelaki itulah yang bertanggungjawab merogol Puan Sharifah Kamariah ibu kepada Zara Irdina...Akif mula risau ...Takut zara irdian tidak dapat menerima kenyataan...tambahan pula anaknya semakin rapat dengan tuan Megat...

Bukan hanya kemelut mengenai Zara Irdina..Tetapi Tengku Akif mula didesak...Untuk naik taktha menggantikan Tengku Cempaka..tapi syaratnya sangat tidak munasabah..kerana Zara Irdina dan Akif tidak mahu memenuhi syarat itu..

Tengku AKif dipaksa berkahwin dengan Tengku Fiona..Tengku Mawar pula mengugut...dan hidup Zara Irdina dan Akif semakin tertekan..

Mampukah mereka mempertahankan rumah tangga mereka?(yang pasti happy ending tapi kena baca lah baru tau ceritanya)

View all my reviews
Read More

Monday, May 7, 2018

Review Novel: My Lovely Tengku-Pitteriah Abdullah

11:28 AM
Review Novel: My Lovely Tengku-Pitteriah Abdullah
My Lovely Tengku My Lovely Tengku by Pitteriah Abdullah
My rating: 3 of 5 stars


Perkahwinan Zara Irdina dengan suami pilihan hatinya Akmal tidak seperti yang diharapkan dan didambakan.Status Zara Irdina sebagai anak angkat dan merupakan anak luar nikah menjadikan dia bahan cacian keluarga Akmal...

Sejak cacian dihamburkan...hati Zara Irdina sudah tiada buat Akmal..Tengku Izraf Akif si pencinta setia menyelamatkan Zara Irdina dari digantung tak bertali.Pengakuan Yang kononya mereka sudah terlanjur dan zara mengandung anak Akif membuatkan Akmal marah dan menceraikan Zara dengan talak 3

Namun kerana statusnya Zara Irdina menolak untuk berkahwin dengan AKif...atas dasar dia tidak layak berdamping dengan anak raja..Namun ugutan daripada Akif menyebabkan dia bersetuju..dan mereka berkahwin tanpa pengetahuan orang ramai kerana perkahwinan itu dihalang oleh kerabat di raja...

Selepas perkahwinan mereka, Akif dan zara pergi ke tanah kelahiran Akif...Status zara mula dipersoalkan...benarkan dia anak Tengku Borhan?Tengku Cempaka Mula membenci akhirnya mereka hidup tanpa keluraga disisi..

Apabila Akif semakin berjaya..Keluarga diraja datang merapat...mampukah mereka hidup dengan ada diraja?Adakah Zara Irdina diterima oleh rakyatnya...Bagaimana pula anak2 mereka..

Kena baca sambungannya kalau nak tau

View all my reviews
Read More

Thursday, May 3, 2018

Qoutes Of The Day

11:41 AM
Qoutes Of The Day

Assalammualaikum

Sebab itu mendengar dari kedua-dua pihak itu penting ..macam contoh dalam gambar ni..pandangan dari sudut berbeza membawa maksud yang berbeza...Sebagai ibubapa kita kena sentiasa dengar cerita dua belah pihak bila anak bergaduh

Sebagai Majikan kita kena dengar dua belah pihak jangan bauat keputusan hanya dari mendengar penjelasan seorang saja...penjelasan yang seorang lagi tidak dipeduli...itu seolah2 menidakkan hak dia..dan membuat dia jadi orang yang salah tanpa dapat mempertahankan diri..

Begitu juga dengan politik...apa yang kita nampak dan lihat ..apa yang kita dengar dari orang tak mengambarkan keseluruhannya...melainkan kita turut sama ada dalam situasi tersebut
Read More

Wednesday, May 2, 2018

RUAM DI MUKA

10:02 AM
RUAM DI MUKA
Assalammualaikum...

Ruam..banyak2 tempat di muka ku yang memang tak halus kau singgah...gatalnya

Ruam di muka selalu kita dengar atau nampak budak jer akan mengalami masalah ruam dimuka..jarang berlaku dengan orang dewasa..terasa MV ni macam bayi  pula bila tiba-tiba muka yang dah memang tak berapa nak halus ni naik ruam...

Gatalnya..Ya Ampun..Sampai tahap mau garu...Nasiblah tangan dan otak ni bekerjasama....kalau nda memang mengaru lah jawabnya...kenapa naik ruam MV pun nda tau...

Mau cakap alergik nda juga...huhu...hari ni MV ke ofis tanpa pakai foundation..just lukis kening pakai gincu dan eyeshadow ..bukan apa..muka ni rasa gatal sangat...petang ni lepas kerja lah singgah ke klinik..

doakan yang baik-baik ya kawan2..AMin

=
Read More

Monday, April 30, 2018

Merentas Desa

4:29 PM
Merentas Desa
Assalammualaikum


Jumaat lepas 27.04.2018 HaikalAyu ada aktiviti merentas desa untuk sekolah rendah...Wani tak terlibat sebab ia hanya melibatkan murid tahap 2..kali ni merentas desa sejauh 4km dan dibuat di Taman Awam Likas di Teluk Likas..

Berpindah sekolah baru ni,kakak Ayu dapat tempat ketiga untuk kategori perempuan tahun 5.Kalau di sekolah lama dulu nombor 1 kali ni dia hanya mampu no.3..tapi itu pun dia dah happy sangat..

Image may contain: 2 people, people standing, shoes and outdoor

abang haikal pula dapat saguhati jak..dia bilang biar lah lambat semua pun dapat medal...besar lagi dari medal nombor 3 hahaha...abang oh abang...badan makin menjadi SIHAT...

anak-anak mv ni biarpun berkaca mata kadang lupa bila bersukan..takut jer bila dah bersukan cermin matanya terpecah..sebab dorang ni a
ktif bola tampar juga....

Image may contain: 3 people, people standing and outdoor
Read More

Wednesday, April 25, 2018

Program Jom Baca Bersama 10 Minit

4:16 PM
Program Jom Baca Bersama 10 Minit
Image may contain: 2 people, people sitting, table and indoor

Assalammualaikum...

24.04.2018 merupakan hari JOM BACA BERSAMA UNTUK 10 MINIT ..Ianya adalah program daripada Perpustakaan Negara Malaysia yang dilaksanakan oleh perpustakaan, sekolah dan jabatan  seluruh Malaysia..

Perpustakaan MV berkesempatan untuk mengambil bahagian dengan kerjasama dengan TABIKA KEMAS...

Image may contain: text

Program ini lebih pada pendedahan budaya membaca kepada kanak-kanak..Tahniah buat pelajar bernama Ayra kerana sudah lancar membaca di usia 6 tahun ...semoga lebih ramai rakan-rakan ayra yang akan pandai  membaca seperti ayra


Image may contain: 11 people

Dengan bantuan guru-guru...Ayra membaca sebuah buku dihadapan rakan-rakan yang lain..Tahniah sekali lagi ayra..selepas habis bacaan ...program ini dimeriahkan lagi dengan aktiviti mewarna ....

Image may contain: 9 people, people sitting

Semoga apa yang kita laksanakan hari ini menjadi satu titik permulaan yang baik buat generasi akan datang..


Image may contain: 16 people, including Mohamad Fadzli, people smiling
Read More

Tuesday, April 24, 2018

Terdelete Komen

3:28 PM
Terdelete Komen
Assalammualaikum....

Terdelete Komen...huhu...inilah tangan klik lain mata tempat lain..harunya....huhu..nasib baik lah tak terdelete entry kalau entry lagi lah haru...huhu sudah lah blog ni dah kategori bersawang sebab dah lama tak berupdate...tup tup bila mau update...itu yang terjadi..huhu

bertabahlah....
Read More

Monday, April 16, 2018

Pembedahan Gigi

2:16 PM
Pembedahan Gigi
Assalammualaikum...


Sabtu 14.04.2018 syamimi ada satu pembedahan gigi di Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Likas. Kalay ikutkan tarikh pembedahan yang diberi adalah 18.Mei.2018 kebetulan khamis tu nurse dari bahagian pakar klinik gigi call tanya sabtu ni ada kosong nak offer untuk syamimi 

Bila MV fikir yang syamimi pun sihat MV setuju sebab buat waktu sabtu tak perlu lah MV cuti ...tambahan pula MV bekerja so dah jimat cuti MV...lagipun 18.5.18 dah puasa.so bincang dengan suami pun setuju....
muka sebelum masuk dewan bedah
Syamimi kena puasa start jam 2 pagi...seawal jam 5.00 pagi MV dah bangunkan anak-anak..sebab sebelum jam 7.00 pagi syamimi kena check in kat Wad ...jam 6.35 pagi kami dah masuk kat wad...tunggu doktor datang untuk check...

macam biasa nama syamimi mesti jadi isu...Ble pula nurse tu marah..sebab dia sebut wazniya ...terus MV blur...mv cakap lah nama anak Waznah Syamimi..ble pulak dia ngomel "wazniya tu dekat2 sudah bunyi mustahil nda faham"..kecewa dengan layanan staff nurse ni...masa tolak katil dari dewan bedah pun mengomel cakap berat...

tapi yang bestnya layanan doktor di dewan bedah..doktor bius..doktor gigi memang tip top...doktor bius pun tanya..nama anak maznah ke waznah..MV cakap lah bukan maznah tapi waznah..terus doktor tue tanya..apa maksud waznah ni..mv bagi tau pencari keadilan terus doktor tue cakap uniknya nama adik ni....lepas tu ada doktor yg tersuka tengok lesung pipitnya...


Image may contain: 4 people, including Safi Suzyaney Shafie, people smiling, child, baby, selfie and closeup

Syamimi buat 4 cabutan dan selebihnya 4 tampalan...bius pula pki gas jer...alhamdulillah selesai pembedahan dalam tempoh 30 jam saja sebab tak banyak gigi yang dicabut...cuma mau keluar dari dewan bedah tu kena tunggu syamimi sedar dari tidur...

bila sudah di wad..memang rezeki syamimi agaknya hari itu..kebetulan ada pelawat yang datang bagi sedikit barang kepada kanak-kanak yang berada dalam wad..set buku warna,kertas lukisan,warna dan alat tulis..terus dia happy..best kan mama dapat hadiah katanya...

Image may contain: 1 person

DOktor cakap syamimi takda jahit kat gusi sebab dia x banyak cabutan..lagipun gigi dia kecik jak...cuma yg sebelah katil syamimi..cabut 10 batang gigi..atas bawah...gusi pun kena jahit..yang tue mungkin rasa sakit sikit kot...

Macam syamimi yang dicabut semua gigi atas...dia pun nda mengadu sakit...terima kasih MV ucapkan kepada kakitangan Hospital Wanita dan Kanak -kanak Likas sepanjang kami berada dalam Wad...




Read More

Wednesday, April 11, 2018

Zen Optical Outlet Sdn Bhd

11:06 AM
Zen Optical Outlet Sdn Bhd
Assalammualaikum

Image may contain: sunglasses


Alkisahnya...Cermin mata wani patah dipijak orang dewasa masa sembahyang di masjid...sudahlah tue lepas pijak terus jalan..tanpa rasa bersalah sekurang-kurangnya cakaplah sesuatu...sorry kah apa kah..dia main jalan jak

so MV pergi kedai Zen Optical Outlet Sdn Bhd Di 1Borneo Hypermall untuk buat cermin mata baru untuk wani...dia minta yang pink macam haritu ..tapi yang ada cuma pink purple ni...RM63  bingkai dan kanta...

MV tambah RM20 untuk kalis calar..taulah wani ni ..sembarang jak .....budak kan...kita cakap bukan dia mau faham..so cermin mata baru ni harga RM83.00 berharap bertahan sampai hujung tahun .Amin
Read More

Monday, April 9, 2018

Hui Barang Kemas Kedua

3:47 PM
Hui Barang Kemas Kedua
Barang kemas hui kedua
Assalammualaikum

Alhamdulillah...hui barang kemas kedua MV...kali ni MV ambik Rantai tangan.Jumlah Hui RM60 x 6 bulan...MV tambah sikit untuk ambil rantai tangan corak sauh ni...tak besar takpa janji ada..sikit2 lama-lama jadi bukit

Lepas ni ada satu team hui lagi yang MV tunggu barang kemasnya..yang team ni MV join RM60 x 11 bulan...untuk nilai hui kali ni ..MV beli untuk anak-anak dara MV pula...kebetulan turn MV kena pada bulan Mei...

Tak pa kalau kecil pun kan..janji ada....dari duit x nampak habis ke mana..beli barang kemas ni kira pelaburan juga,,,,
Read More

Review Novel : Tiada Arah Jodoh Kita- Ezza Mysara

12:28 PM
Review Novel : Tiada Arah Jodoh Kita- Ezza Mysara
Tiada Arah Jodoh Kita Tiada Arah Jodoh Kita by Ezza Mysara
My rating: 5 of 5 stars

Afia Alwiya...apabila kesetiaan dibalas dengan lamaran...itu pastinya membahagiakan.Namun kekasih hati Fayyad Syakir melamar Afia untuk kawan baiknya Megat Wakeel ..bagi Afia itu sesuatu yang sangat menyakitkan hati..

Rasa sakit hati itu membuatkan dia membenci Megat Wakeel ...namun setelah mengenali Wakeel dia bukanlah seteruk yang disangka...dia melihat lelaki itu dari sesi yang berbeza..suka bersedekah dan suka menolong orang yang dia tak kenal..

Dan apabila mengetahui yang Wakeel berkahwin dengannya hanya kerana menutup penyakit daripada pengetahuan ibunya..Namun sebaliknya yang terjadi..perkahwinan ini mematahkan hati Megat Aathif abang wakeel yang mencintai Afia,,,

Perkahwinan tanpa rasa cinta itu amat membahagiakan Afian dan wakeel...siapa sangka perhubungan mereka berjalan lancar.Namun jodoh mereka singkat..apabila wakeel pergi meninggalkan afia buat selama-lamanya...

Kehilangan wakeel menjadikan Afia nampak kuat namun sebaliknya..Aathif menyatakan hasrat untuk menjadikan afia sebagai isteri...demi untuk menjaga Afia yang sakit bukan gila tapi halusinasi...

Bukan kerana simpati tapi kerana cinta yang tak kesampaian sebelum ni harus diluahkan...bak kata Afia....wakeel adalah penghubung cinta antara aathif dan afia...dalam cerita ni..sokongan keluarga penting dalam membantu ahli keluarga kita yang sakit....

Gelaran Janda tu bukannya hina sangat...apatah lagi menjadi jadi dalam usia muda....sehingga menjadi buah mulut orang....




View all my reviews

(**MV tak follow drama ....sebab nampak jauh beza drama dan novel...mood baca novel sekarang terbantut...slow2 kayuh bukuyang ada dalam list)
Read More

Wednesday, April 4, 2018

Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Keenam Belas (MAPPA XVI)

10:44 AM
 Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Keenam Belas (MAPPA XVI)
Assalammualaikum...


sumber google 
Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Keenam Belas (MAPPA XVI) berlive streaming jer dengar Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Yang Keenam Belas...Ini Intipati amat :-


1. Kenaikkan Pangkat Berasaskan Kecemerlangan Kumpulan Pelaksana  kali kedua dipendekkan drpd 13 tahun kpd 10 tahun;

2. Gred DG56 skim pegawai perkhidmatan pendidikan diwujudkan;

3. Pemanjangan kemudahan perubatan kpd ibu bapa pegawai lantikan kontrak /Contract of service;

4. Sumbangan dana tahunan min. RM3j kpd CUEPACS;

5. Kemudahan cuti tanpa rekod utk keagamaan bagi yg bukan beragama islam;

6. 1% kenaikan pencen secara one-off;

7. 2018 : tahun keberhasilan dan membanggakan;

8. Geran Khas RM1j utk persatuan/yayasan/kelab pesara kerajaan;

9. 1 KGT pada 2018.

Read More

Tuesday, April 3, 2018

Designer Abang Cengeh & Sayangku Cik Tiramisu

11:26 AM
Designer Abang Cengeh & Sayangku Cik Tiramisu
No automatic alt text available.
dapat promosi postage RM4.00 
Assalammualaikum...

Lagi shopping di karangkraf mall ..Macam biasa ambik yang promosi punya..kali ni MV dapat yang promosi postage juga hurray hurray ....so dua buku campur postage RM22.00 oklah ....MV ambik novel :

  1. Designer Abang Cengeh - Mastura Abdullah 
  2. Sayangku CIk Tiramisu - Herna Diana


No automatic alt text available.
dua novel dengan harga RM18.00
Novel mastura abdullah ni MV baru baca satu tajuk so yang ni kira yang kedua...kalau Herna Diana MV ada 2 buku sebelum ni iaitu 

  1. Mr London Mrs Langkawi 
  2. Akhirnya AKu Kahwin 
jadi ini adalah koleksi ketiga tulisan beliau...tapi sayangku cik tiramisu adalah novel kelima beliau...oh ya MV ni kalau dah baca satu penulis..akan try cuba kumpul buku tulisannya...kalau tak dapat untuk koleksi sendiri try pinjam kawan-kawan yang ada haha
Read More