Followers

Tuesday, March 26, 2013

Home » , , , » Koperasi Sektor Awam 1Malaysia(KSA1M)

Koperasi Sektor Awam 1Malaysia(KSA1M)

 Assalammualaikum..

Pernah dengar pasal  Koperasi Sektor Awam 1Malaysia (KSA1M)??MV baru dengar hari ni(**Buli buli ar)..Presiden Cuepacs,Datuk Omar Osman menyarankan agar KSA1M mewujudkan skim pinjaman mudah untuk penjawat awam.

Cadangan ini adalah bagi mengelakkan penjawat awam daripada membuat pinjaman drpd Along @ agensi pinjaman wang yang mengenakan faedah yang tinggi dan membebankan.Memang kalau terdesak kadang2 sampai pinjam along,,

"Skim pinjaman ini sesuai untuk perkara seperti kematian, persekolahan anak dan memperbaharui cukai jalan yang membolehkan peminjam memperoleh wang segera tanpa penjamin," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat agung pertama KSA1M di Wisma CUEPACS di sini, hari ini. (tau2 jer Presiden cuepacs ni...bab renew roadtax sgt setuju)

Omar berkata, melalui skim itu, penjawat awam misalnya boleh meminjam maksimum RM2,000 dengan tempoh bayaran balik selama tiga hingga enam bulan melalui potongan gaji.(Potongan gaji oklah..tak sedar tup2 dah nak habis bayar tapi lepas tue buat lagi pinjaman..hahahaa)

Turut hadir Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Saripuddin Kasim.

Dalam pada itu, Omar menggesa semua penjawat awam menjadi anggota KSA1M untuk menikmati kemudahan yang disediakan. Sehingga kini, 200 penjawat awam sudah mendaftar sebagai anggota koperasi itu. (MV pun x daftar lagi..mcm mn nak daftar tue?)

Dalam pada itu, beliau berkata KSA1M akan mengendalikan dua Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) iaitu di Bandar Tun Razak di sini dan Presint 16, Putrajaya selain peruntukan RM1.3 juta yang disalurkan KPDNKK untuk tujuan itu. Omar berkata, kedua-dua kedai dan peruntukan itu akan diserahkan secara rasmi April ini.

KSA1M ditubuhkan Februari tahun lalu dan keanggotaannya terbuka kepada semua penjawat awam untuk menambah pendapatan kumpulan pekerja itu.

Ada sesiapa yang sudah jadi ahli KSA1M ni??atau ada yang pernah dengar??Ataupun baru first time dengar??

9 comments:

Chic Na said...

cikna keja swasta. tak dpt la join. :/

LYAfrina said...

lya pon bru tau dari blog MV ni....

lelamaisara said...

Baru pertama kali dengar... Heeee..

Sue-Rya Qistina said...

eh..1st time dengar ni. tatau pun sebelum ni. thanks for sharing MV. nnt nk tgk detailsnya. mana tau bnyk kebaikannya :D

Deqla Manjew said...

untungnya MV sebagai penjawat awam... ;)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

baru pestime dgr kihkihkih

Remy hazza said...

tapi ada negatif nya..... ia akan menggalakkan rakyat sebagai peminjam dan terlupa akan tabungan......
itu pendapat remy ler....

Cik Nur™ said...

singgah sini.. :)

Kesuma Angsana said...

moga digunakan dgn sebaik2nyer,...