Followers

Friday, March 29, 2013

Home » , » Kahwin Yang Haram

Kahwin Yang Haram

Assalammualaikum...

Kahwin Yang Haram???MV tengok satu rancangan di TV al-hijrah...kahwin yang haram..Bukan haram dari akad nikah atau status pasangan pengantin....MV ni tak arif nak bercakap soal agama...Tapi MV kongsikan buat semua...

Kata ustazah tue"kahwin yang haram ni bukan sebab akan nikahnya tak sah..tapi disebabkan perkahwinan itu yang berkait dengan perkara2 yang menjadikan ianya Haram"..UStazah bagi contoh mengenai belanja perkahwinan dalam soal makanan..

Katanya org sekarang lebih banyak berbelanja pada makanan dalam kenduri..sedangkan yang makan sikit tak habis buang..di situ sudah berlaku pembaziran..Pembaziran yang melampaui batas hukumnya adalah haram. Pembaziran kategori ini yang disebut di dalam Al-Quran sebagai saudara syaitan. 

Banyak lagi sebenarnya yang ustazah tue kongsikan cuma MV ambil bab pembaziran ni..sebab mmg berlaku dalam majlis perkahwinan sekarang..Bersederhanalah dalam mengadakan majlis perkahwinan...

Ada baiknya kerana duit yang lebih boleh digunakan untuk berbulan madu,beli keperluan rumah....

21 comments:

  1. Kahwin zaman sekarang sume nak grand2... kononnya kahwin sekali seumur hidup tapi tak sedar semua tu pembaziran

    ReplyDelete
  2. owhh... deqla paham konsep... haram la kawen kalo berlaku pembaziran mcm tu..tp ikot ikatan tu halal dah la..huhu... hurm.. tu la, skng ni mmg ramai yg suka buat besar-besaran smpai x perhabis smua... alhamdulillah kenduri deqla dulu xde la sampai membazir.. sbb kami mmg ingt pesan arwah ayah, nak kan majlis deqla tu dlm keadaan sederhana..mgkn itu petanda yg ayah dah nk pegi 2 minggu seblm majlis.. ;( (tetibe citer sedih plak)

    ReplyDelete
  3. btol tu org skrg khwn bukan main mewah lgi kenduri kendara dorang...

    ReplyDelete
  4. thx MV atas perkongsian...ingatkan apa la yg kahwin yg haram...baru faham..

    ReplyDelete
  5. Setuju...setuju. Esok kita kawenkan anak, kita buat simple jer kan MV...

    ReplyDelete
  6. setuju! banyak perkahwinan sekarang ni mengamalkan sikap membazir. dari segala segi. bekas brg2 hantaran saya dulu pun, kebanyakannya saya pinjam dari tempat kerja lama. jimat pun jimat, duit hantaran tu semua utk duit kenduri

    ReplyDelete
  7. assalam MV..selalunya memang terjadi kan..kadang bila bajet sikit..yang datang ramai pulak..sampai tak cukup..

    ReplyDelete
  8. AJ nak nikah je la...
    Tak membazirkan...
    Hehheh...

    ReplyDelete
  9. Bersederhana dan laksanakan perkara yang wajib. Betul tue, duit tue kalau disimpan untuk kegunaan selepas berkahwin lagi baik. :)

    ReplyDelete
  10. betul2..setuju..masing2 nak buat majlis gah2..lastly pembaziran yg banyak berlaku...satu lagisanggup buat loan untuk uruskan perkahwinan..hmmm

    ReplyDelete
  11. perkahwinan jg boleh jd haram bila cara utk mndptkn pasangan tu dgn cara yg salah, umpamanya menipu atau menyihir.

    sila semak perkahwinan masing2, kalau ada hal yg disembunyikan atau dirahsiakan, lbh baik berterus terang....

    ReplyDelete
  12. benar membazir dalam makanan di larang oleh Islam...apapun kita berusaha lah agar tak membazir. Insha Allah

    ReplyDelete
  13. ooo ada jugak ek. benda2 ni selalu kita tak ambil kisah pun. kena berhati2 la.

    ReplyDelete
  14. atas masing masing kan. kalau dh tahu nk mkn sikit, takyah la amek lauk tu byk kan. :)

    ReplyDelete
  15. oooo camgitu... tu yg kne amal sikp wasatiah

    ReplyDelete
  16. Perkongsian yg menarik kak.. :) skg trend tunang buat mcm da kwin da. Xfhm betul

    ReplyDelete