Renungan Buat Pelajar - All About Love

Friday, March 15, 2013

Renungan Buat Pelajar

 Assalammualaikum..

sumber dari Facebook

Kepada pelajar2 yang anggap , mereka susah nak belajar kat sekolah,, yang kuat merunggut, rasa buat semua menda penat... selami kehidupan orang lain.

Pada 21 Oktober 2011 Yang Lepas, Beberapa Gambar Mengenai Seorang Pelajar Sekolah Rendah Di Hunan Mendukung Adik Lelakinya Di Kelas Telah Tersebar Luas. Ramai Yang Menangis Apabila Mendengar Kesusahan Yang Dihadapi Oleh Pelajar Ini. Ramai Rakyat China Menderma Untuk Membantunya.

Menurut Jurugambar Sebenar Gambar Ini, Lu Qixing.. Gambar Yang Diambil Bertarikh 29 Julai 2011 Berlokasi Di Kelas Sekolah Rendah Shanjiang Town, Hunan, China. Pelajar Tersebut Terpaksa Menjaga Adiknya Kerana Ibu Bapa Mereka Bekerja Di Luar Hunan. Manakala Datuk Dan Neneknya Pula Terlalu Sibuk Menguruskan Ladang Mereka. Oleh Yang Demikian, Si Kakak Tersebut Membuat Keputusan Untuk Membawa Adik Tercinta Ke Sekolah Agar Dia Dapat Menjaganya. Si Adik Dilaporkan Mengalami Kekurangan Zat Berkhasiat Yang Menyebabkan Kepalanya Begitu Besar.

*Alangkah Mulianya Hati Anak Kecil Ini. Demi Tanggungjawabnya Terhadap Pelajaran Juga Terhadap Keluarga.. Dia Sanggup Memikul Bebanan Yang Sepatutnya Digalas Oleh Kedua Orang Tuanya. Betapa Kita Di Malaysia.. Ramai Bahkan Berlambak Pelajar-Pelajar Yang Mengabaikan Pelajaran, Tidak Mahu Ke Sekolah Biarpun Tidak Dibebani Sebarang Bebanan.

Sesungguhnya, Manusia Akan Alpa Dan Lalai Sekiranya Mudah Untuk Memperolehi Sesuatu Ni'mat.. Mereka Akan Mula Menghargai N'mat Tersebut Apabila Ia Hilang Ditarik Tuhan.. Semoga Kita Sentiasa Digolongkan Dalam Golongan As-Syaakirin.. Golongan Yang Sentiasa Berterima Kasih Dan Mensyukuri Ni'mat Kurniaan Pemilik Sekalian Alam.

**Mv terbaca ni di Facebook..Ya Allah sedihnya bila baca,,,renung-renungkan lah sejenak.

10 comments:

  1. adui..sedih tul rasanya ..mulia sungguh hati kakak dia, macamanlah kalau adik tu nangis kan..atau adik dia bagaikan faham keperitan kakak tu..

    ReplyDelete
  2. mulianya hati dia. sanggup berkorban.

    done Hi-shop. ;)

    ReplyDelete
  3. syukur pelajar malaysia.. sesusah pelajar kita... msh blh fokus, cuma..kdg2 ada sesetengah y lalai

    ReplyDelete
  4. ya Allah sebak hati baca dear..huhuhu

    ReplyDelete
  5. sentap...sally ni asyik mengeluh sbb kena kerja dgn belajar...tp sentiasa ade kemudahan..

    muhasabah diri :')

    ReplyDelete
  6. Betapa kite ni beruntung tp masih nk merungut :)
    Tabahnya kakak tu.. Keazaman tinggi. Moga dipermudahkan segalanya..

    ReplyDelete
  7. pernah baca kisah ni dulu..itu la, kecik2 lg dah buat pengorbanan yg besar.. sejuk perut ibunya mengandungkan dia...

    ReplyDelete