Fenomena Laut Merah Masih Tinggi - All About Love

Wednesday, February 6, 2013

Fenomena Laut Merah Masih Tinggi

Assalammualaikum..

Fenomena laut merah yg di laut Sabah Masih lagi tinggi...nah nda boleh makan kerang lagi ni..huhu.mau makan ikan pun takut ni tau....

Bacaan terkini lokasi pemantauan Jabatan perikanan melebihi 1,000 Mouse Unit(MU):

  • Perairan serusop,Tuaran-3,000 Mu
  • Perairan sitompok(Kuala Penyu)-1,000 MU
  • Pulau gaya-1,000 MU
  • Teluk likas-1,000 MU
  • papar-1,000 MU
  • putatan-1,000 MU
  • teluk sepanggar-1,000 MU
Pihak Jabatan perikanan mengekalan amran yang sebelum ni iaitu jangan makan Siput,kerang,& ikan kecil seperti basung & tambam(**sedap tue masak ampap..) yang diambil daripada perairan diatas.

Jadi makan ikan masin dulu kita..hehehe..sebenarnya teringin mau makan kerang tapi oleh kerana laut merah kita kekang dulu nafsu tue...nnt kalau sudah ok baru MV pegi mencari2...

Buat warga Sabah..ikutlah Nasihat daripada Jabatan Perikanan Sabah..jangan makan kerang2 & ikan persisir pantai....lagi satu jangan makan timun laut...isnin lepas 2 orang meninggal dunia kerana memakan timun laut(**timun laut mengandungi racun tersendiri)...

Sekian...Perkongsian untuk anda semua

35 comments:

  1. Makan je ayam, daging dan sayur buat masa ni... =D

    ReplyDelete
  2. Nak makan kerang meh lah datang semenanjung....

    ReplyDelete
  3. kak MV, kalau terliur mau kerang tu jgn ditahan2. jomlah datang ke semenanjung... :)

    ReplyDelete
  4. owhh.. still kena hati2 ni dear.. deqla suka sgt mkn kerang.. agknye kalo dok sana, puase kerang la gamaknye.. haihh

    ReplyDelete
  5. terima kasih sudi berkongsi.. tahn dulu selera nak makan tu.. jaga kesihatn diri..
    nak tanya ni, kalau ikan terubuk masin sarawak, boleh ke?.. Ada member ofis bagi..

    ReplyDelete
  6. oo xblh mkn mknn laut eh..ati2 mv.huh

    ReplyDelete
  7. TQ info ni...
    fenomena ni tiap tahun ada kan. Di opis ni sllu dapat memo pemberitahuan.. bah, mkn ikan masin dulu kita..hehe:)

    ReplyDelete
  8. heheh mkn ikan masin? mkn ayam jerk dulu k ^^

    ReplyDelete
  9. ati ati ajelah sipa duduk di sabah tuh

    ReplyDelete
  10. wah!! bahaya nie....hati2 orang di sabah bah...

    ReplyDelete
  11. kena lebih hati2 ni ye

    ReplyDelete
  12. bahaya sekarang ye. oh, laut merah.. takut keracunan ya?

    kerang rebus cicah sambal asam. sedapnya kak. ngidam jugak ni...~~

    ReplyDelete
  13. MV adakah fenomena laut merah ini adalah punca daripada laut yang tercemar daripada aktiviti pembuangan sampah sarap dan tumpahan minyak hitam di laut...
    Jadi makanan sekarang dah x selamat...

    mselim3

    pls: Ingin tahu banyak lagi yang saya x tahu...tlg betulkan kalu saya salah....

    ReplyDelete
  14. Kenapa?kenapa?serious tak tau..

    ReplyDelete
  15. tak salah ikut arahan utk kebaikan bersama. tp klau nk mkn protuin juga, kenalah mkn sardin tuna tkpown schott imulsion

    ReplyDelete
  16. ikan masin pun jadi ..:)sedap juga

    ReplyDelete
  17. jgn lupa ikut peringtn yg diberikan.. =)

    ReplyDelete
  18. ya allah dear,nasib baik aku ndak mati...waktu balik kg hari tu banyak betul aku mkn lato' ikan2 basung dgn seafood.hahahah

    ReplyDelete
  19. fevret ku adalah kerang. hehe. :)

    ReplyDelete
  20. mv, fenomena laut merah tu ape mksdnye ? hehe adeh adakah ini soalan bodoh.. hee nmpk sgt xde pgtahuan am :D

    ReplyDelete
  21. ooo.. bahayanya. jgn tersilap makan k.

    ReplyDelete
  22. Sesekali makan ikan masin pun sedap jugak! Insyallah, semoga fenomena nie cepat berakhir. MV dan keluarga jaga diri baik-baik! :)

    ReplyDelete
  23. itulah kak MV.. nak sgt makan kerang.. tp xleh.. udang n ikan pon hubby jijah cukup marah jijah makan.. tp muak la hari2 makan ayam..huhuhu

    ReplyDelete
  24. ermm...kena puasa makanan2 laut lagilah kan...

    ReplyDelete
  25. xpela xleh mkn kerang pon.. itu semua utk kebaiakan..

    mudahan keadaan laut tu beransur baik

    ReplyDelete
  26. Bhyanya kan?tkt plak akk nurul dgr.akk pun suka sgt kerang

    ReplyDelete
  27. Kalau kat Semenanjung tak pe kan MV...hehe...

    ReplyDelete
  28. kerang bako sedap hehe....tp kena hati2 juga la nk mkn kerang ni

    ReplyDelete
  29. yg takleh mkn kerang kat Sabah tu ayut mmg dgr dh..

    ReplyDelete
  30. Dlm radio pun ada ckp jgn mkn kerang .. Thn nafsu la sat

    ReplyDelete