Fenonema Laut Merah Di Sabah - All About Love

Tuesday, January 8, 2013

Fenonema Laut Merah Di Sabah

Credit To 1 Suara Sabah
Assalammualaikum....

Berkongsi Fenomena Laut Merah yg melanda perairan DI sabah....rasanya sudah lama juga fenomena ni....Sebagai penduduk di Sabah..rasanya adalah lebih baik supaya kita ikut apa yg dinasihatkan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Sabah berhunung masalah ni....

MV sendiri pun takut mau beli ikan..kalau beli pun makan utk MV & Hubby jak..My HaikalAYuWani MV tak bagi makan ayam @ something selain ikan...

Jadi kepada penduduk di Sabah jangan makan @ beli makanan seprti kerang,siput & ikan2 pesisir pantai..bahaya sebab sudah ada 2 kematian ekoran fenomena ini....mencegah rasanya lebih baik dr merawat @ pun merana....

Makanya makan ayam..sosej...telur..ikan masin sama sardin lah kita..hehehe...tapi bukan selalu kan.....JAga keselamatan diri kamu & keluarga...

Ingat jangan makan makanan yg MV mention td..nda pun tengok di gambar.....sekian perkongsian maklumat drpd MV

29 comments:

  1. biarpun lbn nda tlibat ,tp nda ku mau jg beli ikan / seafood skrg ni . mkn ikan masin sj la . hee

    ReplyDelete
  2. Harap penduduk Sabah alert dengan perihal ni..

    Eh, tapi ada eksport ke Semenanjung tak kerang ni?

    ReplyDelete
  3. kene puasa dr mkn mknan dr laut ^^

    yana pon ada buat entry psl nie http://www.nazlyizan.my/2013/01/fenomena-air-laut-merah.html

    ReplyDelete
  4. Ros pun ada terbaca tentang ni.. Tu lah, lebih baik kita berjaga-jaga kan.. makan je yang lain dulu buat sementara waktu ni :)

    ReplyDelete
  5. ye ..banyak lagi lauk lain boleh makan ..kan??

    ReplyDelete
  6. ye ..banyak lagi lauk lain boleh makan ..kan??

    ReplyDelete
  7. ada terbaca juga... kena hati2lah ye. Done klik2 juga

    ReplyDelete
  8. MV, take care ya..risau dengar perkara macam ni

    ReplyDelete
  9. Bahaya2! Makan ikan air tawar jaklah bah.. Ternak sendiri.. Hehehe.. Patin sodap buat masak lemak tempoyak.. Nyum2! ^_^

    ReplyDelete
  10. amaran telah dikeluarkan...
    janganlah ada yg amik kesempatan jual ayam mahal2 kan..

    ReplyDelete
  11. harap fenomena ini tak berlarutan lama..MV, hasil laut disana sampai tak ke semenanjung?? hehe..risau juga =)

    ReplyDelete
  12. musim banjir, taufan dan cuaca tidak menentu selalunya membawa bersama virus akibat dari sosa kekotoran alam sekitar semuanya ke laut...akibatnya makhluk tuhann spesis kerang ini menjadi mangsa pencemaran, dgn itu sebaiknya kita elakkan makan tanpa masak dgn betul...utamakn kesihatan.

    ReplyDelete
  13. kuala mggatal..adui dkt bah tu ngn uitm..nasb akak gtau..lau nda sha xtau hehe

    ReplyDelete
  14. Smlm nani dgr kt radio jgn beli kerang laut merah. Bahaya.. Risau tkut ada org nk untung n abaikan keselamatan org lain. Harap tak de laaa

    ReplyDelete
  15. Ish bahayanya...betol tu..menghindar lebih baik..tp hari2 mkn ayam babam la nti...huhuhu

    ReplyDelete
  16. lya bru tahu ttg hal ni.. tq ffor sharing

    ReplyDelete
  17. bahya ni..jgn yer mkn org2 sabah..

    ReplyDelete
  18. Sebab takutkan fenomena ni, kami yang kat Kl ni pun abah tak bagi beli kerang... =D

    ReplyDelete
  19. banyak lg makanan lain blh makan selain kerang

    ReplyDelete
  20. Gud info.xtau lak kita.dlt memg suka kerang tp bla tgk arwah abh dpt btu krg sb yk mkn kerang n tkumpul dlm bdn jd btu krg then rosakkn buah pinggang n smpi bwa maut jd kot

    ReplyDelete
  21. teruk juga ye pencemaran air nya. org2 sabah xbolehla makan kerang buat masa ni...

    ReplyDelete
  22. Buat masa ni makan ayam telur dulu la.leh cuba resepi baru ^^

    Kenapa laut tu merah?

    ReplyDelete