Tarian Singa - All About Love

Monday, February 6, 2017

Tarian Singa


Assalammualaikum,.,,

wefie lagi..sempat jak kan


Tarian Singa (bahasa Cina: 舞獅; pinyin: wǔshī) adalah sebahagian daripada tarian tradisional dalam adat warisan masyarakat Cina, yang mana penari akan meniru pergerakan singa dengan menggunakan kostum singa. Kostum singa itu dimainkan oleh dua penari iaitu seorang memainkan di bahagian hadapan dengan menggerakan kepala kostum, manakala pasangan penari akan memainkan bahagian belakang kostum singa tersebut. Kedua-dua penari itu akan bergerak seakan-akan singa di atas pentas yang disediakan. Tarian singa ini akan diiringi oleh gong, dram, dan dentuman mercun yang dikatakan akan membawa tuah.(sumber SINI)

ada lebih 20 ekor singa..
Tahun baru cina...Memang meriah dengan tarian singa...kebetulan sabtu lepas ...Masa mau bawa anak2 pegi makan di Warung PokDi Kelate..oleh kerana takda kosong.....sebab restoran ni memang sentiasa ramai....

Jadi konon mau ke ramaijaya(**kedai yang jual barang murah)...tup tup nampak tarian singa..anak2 excited mau tengok jadi dilayankan saja lah.....MV pun lama sudah tak tengok...dulu masa kecik selalu tengok....
serius yang Ni MV takut
nampak kah kamu..tiang tue sudah lah bergoyang...beraninya 2 budak ni main singa kat atas...syamimi siap tutup mata"mama....nanti dorang jatuh..dia mau nangis sudah tengok"..bukan setakat syamimi...MV pun takut...budak lelaki yang dalam gambar kat bawah pun tutup mata...

tinggi kan,,,gayat terus rasa
salute lah dengan anak muda yang masih lagi mau mewarisi tradisi kaum mereka.(**eh kaum MV..hahaha)..lepas jak habis tue terus lah makan nasi kerabu di warung pokdi kelate tue....

bila sudah siap....ada satu lagi tarian singa...anak2 ajak stay...so bagi dorang tengok lah...kasi puas hati...team yang ni ada maskot ayam...dan dia bagi semua budak 2 yang di situ ...cumi cumi....

yang ni kumpulan kedua...ada maskot ayam
seronok tengok anak2 gembira....tertunai bergmbar dengan maskot ayam....cuma dengan orang yang bermakeup tue jak nda...dorang paling hantu...hahahaha...MV pun tak tau mau cakap tu apa..MV cakap tok guru...hihi
sempat posing dengan maskot...

6 comments:

  1. tahun ni tak berpeluang pun nak tengok tarian singa

    ReplyDelete
  2. saya selalu berdebar bila ada tarian singa ni, mungkin sebab bunyi alat musik yang bingit tu kot :D

    ReplyDelete
  3. tingginya panjat ..takut tgk..huhu

    ReplyDelete
  4. suka tengok tarian singa time tahun baru cina.
    Btw, saya blogwalking dan follow blog ni ye. jemput melawat blog saya :)

    ReplyDelete
  5. best dapat layan kerenah anak-anak..
    Tahun nie tak terjumpa la pula tarian singa kat sini..

    ReplyDelete