Jujur Mencintaimu - All About Love

Friday, September 14, 2012

Jujur Mencintaimu



"Amira!!!!",hish siapa pula yg panggil aku ni,Marah benar Amira.

"Jom tengok wayang,"ajak Hisham.Lelaki yang tak habis2  dgn usahanya utk ngorat Amira.

"Sorry lah Hisham saya nak cepat ni,mak saya pesan balik awal sebab kami nak balik ke kg.

Dan Amira melangkah pergi meninggalkan Hisham yang pastinya sedang berduka kerana ajakannya yang entah sudah berapa kali ditolak oleh si cantik Amira.

"Amboi sedih nampak..nak tengok wayang kan??jom,"wahidah muncul entah dr mana.

Wahidah adalah sepupu Hisham dan dalam diam sebenarnya dia mencintai Hisham.DIalah juga penyebab kenapa Amira menolak Hisham,kononnya Hisham seorang playboy dan selalu mempermainkan hati wanita.

Manakala Amira pula pernah disakiti oleh Kekasihnya dulu yang meninggalkan dia untuk berkahwin dengan perempuan yang lebih bekerjaya.Ya,siapa lah Amira dahulu,,dek kerana desakan hidup dia tidak meneruskan pelajarannya ke universiti walaupun dia antara pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dlm STPM.

********************************************************

Selama hampir 2 tahun,Amira bekerja di Kilang Perabot milik keluarga Hisham sebagai kerani  macam2 yang telah Hisham cuba untuk mendekati Amira tp semuanya gagal.Sehinggalah satu hari dia berjumpa dengan Amira untuk meluahkan apa yang dia pendam hampir 2 tahun.

"Amira,masuk bilik saya sekarang..",Alamak kenapa pulak mamat ni nak jumpa aku,Hish alasan apa lagi yang aku nak bagi ni...Amir amula memikirkan apa yang patut dia jawab kalau2 diajak keluar.

"Duduk Amira,"ceh muka Mamat ni serius nak mampus.Sempat lagi dia mengutuk Hisham.

"Macam ni lah yea Cik Amira...biar saya berterus terang..Saya ni dah lama cintakan awak tapi tiap kali saya cuba rapat dengan awak...awak mengelak dan makin jauh..dan saya tak tahu kenapa tapi saya dah buat keputusan yang saya akan masuk meminang awak sabtu depan,,,jadi awak tolong bagitahu keluarga awak ok",Amira terdiam seketika..

"Ba..ba.baiklah bos",alamak apa aku cakap ni..matilah aku..Kali ni Amira tak tahu kenapa dia mengiyakan apa yg HIsham cakap..

"Ok..kalau mcm 2 Sabtu ni jangan lupa ok",keluar jer Amira dari biliknya terus dia melompat kegembiraan.

*******************************************************

Hasratnya untuk meminang Amira telah disuarakan kepada kedua ibu bapanya dan mereka gembira dengan apa yang disampaikan.Akhirnya HIsham akan menamatkan zaman bujangnya dan dapat mereka menimang cucu..

Hari yang ditunggu tiba jua.rombongan meminang Hisham tiba ke rumah Amira dengan membawa hantaran.Dan sebenarnya ada 1 kejutan menanti Amira yang mungkin akan membuatkannya pengsan.

"Kalau puan Zaleha dah setuju,,kita langsungkan pernikahan mereka berdua ni Sabtu depan.Hisham yang minta sebab takut nnt Amira berubah hati",terbeliak mata Amira mendengar apa yang dikatakan Oleh Encik Zakaria ayah kepada HIsham.

Amira  bersetuju pun sebab dia dah serahkan kepada mamanya untuk buat keputusan tapi dia tidak menyangka semuanya beraku secepat ini..Ingin membantah tetapi rasa bersalah untuk memalukan majlis ni maka dia menerima sahaja dengan rela.

Nekadnya dalam hati,aku akan belajar mencintaimu Hisham..Dan aku berharap apa yang aku buat ni adalah yang terbaik

******************************************************
 Berita pertunangan antara Hisham dan Amira menjadi buah mulut di tempat kerja.Ramai juga yang terkejut dan kecewa sebab terlepas peluang mendapatkan AMira..tak kurang juga mata2 sinis yang memandang AMira sebab cemburu HIsham memilih dia.

Wahidah antara yang paling kecewa kerana semasa pertunangan itu dia berada di luar negara sedang bercuti..Rasa sakit hatinya meluap2...sehingga dibalingnya semua barang2 yang ada di atas meja.

Dua sebelum perkahwinan  Amira dan Hisham berlangsung,,,Wahidah telah merancang sesuatu untuk merosakkan majlis itu..

"Amira takkan jadi pengantinnya tetapi aku!!!"kau tengoklah nnt.

Semenjak mereka bertunang sudah menjadi tugas Hisham utk menghantar Amira pulang ke Rumah selepas habis bekerja.Sedang mereka berdua berjalan menuju ke kereta telefon Hisham berbunyi..."hello..iya Wahidah kenapa??ok baik tgu sana kejap"

"MIra tgu cni kejap Sham Pergi ofis wahidah sakit,"pesan HIsham dekat Amira.

"ok..",Amira mengambil kunci kereta dan masuk ke dalam kereta.Manakal Hisham pula sudah jauh masuk ke dalam Ofis.Sedang menunggu Hisham Amira mencari Handphone nya dalam beg tapi tak jumpa.Dan baru dia teringat yang dia meletakkan HP nya di dalam laci.
 

Amira mematikan enjin kereta dan terus melangkah ke dalam Ofis.Setibanya dia di Ofis dia terkejut dengan apa yang dia lihat.Dia melihat Hisham Sedang berpelukan dengan Wahidah.Hancur luluh hatinya..kerana perasaan cinta terhadap Hisham sedang berbunga tapi ni yang harus dia terima.

"wahidah apa kau buat ni!!",jerit Hisham mematikan langkah Amira yang ingin keluar dari pejabat.

"buat apa sham,,sham tak suka ker??".wahidah terus mengoda..

"AKu anggap kau ni macam adik aku tak lebih dari 2..lagipu aku hanya cintakan Amira bukan kau..jadi jangan jadi perempuan murahan hanya kerana ingin dapatkan cinta aku"marah HIsham..dan akhirnya Amira tahu yang Hisham mmg benar2 ikhlas mencintainya..

"argh..asyik2 Amira...Ida ingat bila Ida burukkan Sham depan Mira dia akan tolak Sham tapi tak...Mmg dasar perempuan mata duitan..miskin"dan penampar singgah di pipi Ida.

"Jadi kau lah punca Mira menjauhi aku selama NI"dan tiba2 amira muncul

"Biarpun sya miskin tp itu bukan bermakna Sya menerima HIsham kerana harta..Saya mmg menerima dengan ikhlas..Dan sya rasa pilihan yang saya buat mmg betul...maafkan mira Sham.."MIra menangis.

**********************************************************

Majlis perkahwinan Amira dan HIsham Berlangsung dengan meriahnnya..akhirnya Amira sedar yang Hisham adalah lelaki terbaik untuknya sesungguhnya jodohnya mmg tertulis dengan Hisham

18 comments:

  1. Sooo sweet cerita nie :D
    Akhirnya bahagia jugak (:

    ReplyDelete
  2. kalau sudah jodohnya ditetapkan, apa pun yang terjadi, akan tetap bersama. :)

    bahagianya Amira.. :)

    ReplyDelete
  3. dah lama pulak rasanya x baca cerpen macam ni...dulu selalu baca,,memang mnat habis lah..=)

    ReplyDelete
  4. Nice story..love hepi ending... M cubit says

    ReplyDelete
  5. ni cerpen ka kisah benar ne??hehehe..nice writing la kak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg ni cerpen jak...tiada kena mengena dgn empunya blog..wakakaka

      Delete
  6. cerpen erk? pandai awak buat kan? huhuhu

    ReplyDelete
  7. wah pandai karang cerpen...best jugakk

    ReplyDelete
  8. buat cerpen sendiri ek... pandainya... :-)

    *done kotex n legoland n Volkswagen

    ReplyDelete
  9. wah..
    suka lah baca cerpen n novel2 nih..
    pandai wat cerpen..
    hepi ending :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada jua penghujung story.nice...TA SINGGAH PAGI SELASA

      Delete
  10. pandailah wt cerpen..best juga cerpen ni

    ReplyDelete
  11. best lah cerpen ni..pandai buat cerpen

    ReplyDelete