Petua seronok bekerja - All About Love

Tuesday, January 31, 2012

Petua seronok bekerja

Salam semua...hari ni Ms Velentine nak kongsi sikit Petua seronok bekerja yang diambil drpd buku 55 Petua Seronok Bekerja(Dato' Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah & Ahmad Fazli Yusof)..

Petua #5 : Ringankan Tangan Kita, Pasti ia akan berbaloi.
- Bagi meningkatkan keseronokan di tempat kerja ringkan tangan dan bantulah mereka yang memerlukan kerana kita tak perlu modal utk itu,tp jasa kita pasti dikenang olh mereka smpi bila2..

- Sekiranya kita malas membantu org!!!kita akan dikenali sebagai individuallistik dan bila ini berlarutan kawan2 sekerja akan menjauhkan diri drpd kita dan kita tdk akan dpt meminta bantuan drpd mereka sekiranya menghadapi kesulitan.Apbila ini berlaku tempat kerja menjadi 1 tempat yg menyeksakn..

- Tp perlu juga kita ingat,,,ringan tangan jangan smpi mengabaikan tanggungjawab sendiri,dan jangan smpi diambil kesempatan olh org yg malasa bekerja.

Petua # 50 : Hari Tema Bulanan:Takkan setiap Hari sama?
- utk menambahkan kemerahan suasana kerja...apa kata kita buat teknik tema bulanan..tetapkan 1 hari dlm sebulan sebagai tema kerja..
- Cth: hari santai,hari senyum,& byk lg..

Petua #53 : Ingat mati!Kita akan berkualiti
- Ingati mati utk kualiti
  "Nabi Muhammad pernah mengungkapkan 1 peringatan yg cukup berkesan : 'ada 1 perkara yg dilakukan olh bijak pandai',
"teman2nya bertanya:'apakah perkara itu?
"Nabi Muhammad menjawab:'mengingati mati"

- Professor Dr. Muhayah,seorg  pakar oftalmologi berkata,apabila seseorg itu mengingati mati maka dia pasti ingat pada syurga dan neraka Tuhan.dia juga akan ingat setiap amalan didunia yg akan dihitung dan ditimbang nnt..setiap perbuat itu akan "diaudit" oleh yg maha Mengetahui.olh itu adakah ita hendak bermain2 ketika kerja...kerana ia akan menjadi mata negatif yg akan merosakan "penyata kira2" kita di akhirat nnt.

- Apa yg penting, mati boleh dtg bila2 masa sahaja....x semestinya umur 70thn...x perlu tunggu tua..kadangkala kelapa muda lbh byk dikait berbanding kelapa tua


Itu je yg Ms velentine mau kongsi..akhir kata selamat bekerja dengan seronok ...tetapi bukannya berseronok di tempat kerja...


peace yo...renungkan2...kalo ble baca buku ni..best..

2 comments: