Ibubapa kes anak lari patut dihukum?? - All About Love

Wednesday, March 28, 2012

Ibubapa kes anak lari patut dihukum??

Assalammualaikum..bertemu lg kt semu dalam entri bru Ms Velentine harini.(perghh..mukadimah yg minta puji jak)hehe..ok smbng story..td msa lunch lepak2 kat library..sorang2 je..sian kn..so baca lh berita harian..tekejut Ms Velentine sbb terbaca tntg ibubpa kes ank lari patut dihukum?wajar kah?                Kerajaan jg digesa kuatkuasa Akta Kanak2 2001 yg membolehkn ibubpa dikenakn hkmn apb berlaku kes remaja bwh umur lari dr rumah..Seksyen 31 akta tersbut,ibubpa blh dikenakan hukuman penjara @ denda rm20,000 @ kedua2nya sekali..                    Pada pendapat Ms Velentine,adalh tdk wajar utk m,hukum ibubpa kes ank lari..sebab ank mrka lari atas kemahuan sndri..tanggapan punca ank gadis lari dr rumah krn kurang ksh syg jg tdk tepat..Ms Velentine sbgi ibu dan pernah jd ank gadis(msa muda2 ok hehe) rasa x salah skiranya ibubpa menegur n tegas dgn ank mereka.bkn x syg tp mengelakkn mrk terjebak dgn benda2 yg x elok..jd slahkah?tp ini hny pandangan Ms Velentine..Apa pendapat korang?ok lh..sorry yea kalo mcm baca karangan(update gn hp je huhu)..ok bye

7 comments:

  1. mmg tak wajar nk hukum mab bapak.. hurmm.. macam2..

    ReplyDelete
  2. betul2. kdg2 anak tu sendiri yg nak lari. bukan salah ibu bapa. cuma, ibu bapa akan bersalah mereka x adil utk bahagikan masa dgn anak-anak.

    ReplyDelete
  3. Sweet H and Misya...sedih baca ni, saya seorang ayah yg sda rasa peritnya hati bila anak2 kurang nak ikut nasihat ibubapa. Dulu pernah ayah marah kat saya, saya tak lari, dalam hati ayah buatlah sesuka hatimu pada anak mu ini, kerana saya ada berkasar dengan ayah..masa remaja dulu, lari rumah bukan sikap saya..alhamdulullah ayah benar, menjadikan saya berjaya. kamu berdua doakan saya berjaya didik anak2 ya..dengan niat anda berdua jg berjaya didik anak2 keluarga bahagia suatu masa. Amin..

    ReplyDelete
  4. blog all about ..paparan biru dan merah..nampak berseri..pilihan warna yg baik..

    ReplyDelete
  5. cikgu etuza..yea dlu sya pn selalu d marah tp i2 yg mendewasakn sya..semoga kt berjaya mendidik anak2 kt.ameen..

    ReplyDelete
  6. hurmm susah juga nak bicara hal mcm ni. tp tu lah skrg ni, sikit sikit lari, memberontak kan. adeihhh.

    ReplyDelete