2019 - All About Love

Monday, August 5, 2019

Review Novel : Jangan Benci Cintaku 2-Emy Roberto

11:51 AM
Review Novel : Jangan Benci Cintaku 2-Emy Roberto
Jangan Benci Cintaku 2 Jangan Benci Cintaku 2 by Emy Roberto
My rating: 5 of 5 stars

Sekali lagi rumahtangga Rafeeqa Dan Shahrizal diuji...Kehilangan anak mereka menyebabkan Shah membenci Rafeeqa ...Rafeeqa cuai .baginya rasa cinta terhadap Rafeeqa sudah hilang ditambah lagi dia tak boleh memaafkan apa yang sudah berlaku,,,

Rafeeqa cuba untuk menyelamatkan rumahtangga mereka namun usahanya tidak dipandang Shah...Rafeeqa terpaksa bercuti tanpa Shah dan dia berkenalan dengan Joe ,,,namun Joe tidak menyimpan apa2 perasaan kepada Pika

Kembalinya dia ke Malaysia lafaz cerai yang dia terima sangat menyakitkan ....kalau dia ingin selamatkan rumahtangga kembalikan semula nyawa anak mereka yang sudah tiada...siapa sangka selepas talak itu dilafazkan ada benih cinta yang hadir di rahim Pika,,

Mampukah pika menghadapi ujian kali ini...


Isteri ketika dia disakiti dan suami ingin kembali ,dia boleh menerima namun sekali salah si isteri kebaikan yang lain terus dilupai

View all my reviews
Read More

Thursday, August 1, 2019

Review Novel: Projek Thriller: VAPE by Zaifuzaman Ahmad

3:11 PM
Review Novel: Projek Thriller: VAPE by Zaifuzaman Ahmad
Projek Thriller: VAPE Projek Thriller: VAPE by Zaifuzaman Ahmad
My rating: 5 of 5 stars

4 Cerita ...berlandaskan satu benda yang sama iaitu Vape..

1 ) Nyamuk
Bila mana wang diperlukan untuk merawat insa yang tersayang ,Persahabatan pun sanggup dikhianati.Yang menjadi mangsa pula tanpa sedar telah meragut nyawa ahli keluarganya.

2) Pendekar
Hanya kerana berbeza keturunan dan pangkat.Dendam disimpan sehingga ke sudah yang mana akhirnya menjadikan kehidupan yang lain menjadi mangsa.

3) Alfian dan Dunia Misterius
Hidup dalam dunia khayalan sehingga tanpa sedar dia semakin jauh dari orang keliling.Bila dia mula bergaul satu tragedi besar terjadi.

4) Kod
Bila manusia mula lupa asal usulnya sehingga berani melawan ketentuan Tuhan. Ramai yang menjadi mangsa namun hanya darah seseorang mampu mengubatinya.




View all my reviews
Read More

Monday, July 22, 2019

Review: Projek Thriller: UBAT by NAIM TAMDJIS

4:18 PM
Review: Projek Thriller: UBAT by NAIM TAMDJIS
Projek Thriller: UBAT Projek Thriller: UBAT by Naim Tamdjis
My rating: 5 of 5 stars

3 cerita iaitu

UBETOK – NAIM TAMDJIS
Seorang pembunuh upahan ditugaskan untuk menculik seorang ahli sains yang menghasilkan Ubetok demi kemewahan hidupnya namun akhirnya dia memilih untuk berkorban untuk menyelamatkan beribu pesakit kanser dengan mengadaikan nyawanya sendiri



POTRET SYAPUTRA – S.KAUSARI
Hanya kerana dia selalu nampak sesuatu yang orang lain tak nampak dia dianggap gila dna terpaksa makan ubat walaupun hakikatnya semua yang dia lihat itu adalah suatu kebenaran yang berkait rapat dengan dirinya

TABU – RESMANSHAH

Sedar sahaja daripada koma dia dikejutkan dengan keadaan negara seperti diserang zombie.Ditinggalkan satu nota alamat sebuah rumah yang mana penghuninya adalah seorang ibu yang mempunya anak seiras dia.Ancaman daripada tentera Isreal memaksa dia bertahan dan meyerang..Akhirnya satu rahsia terungkai,rupa-rupanya wajah yang seiras itu bukan satu kebetulan tapi suatu ikatan.



**best baca bila sudah baca satu tajuk rasa mau tau penghujungnya...terutamanya TABU

View all my reviews
Read More

Thursday, July 11, 2019

Review Novel: Projek Thriller: BAYI by Fitri Hussin

10:52 AM
Review Novel: Projek Thriller: BAYI by Fitri Hussin
Projek Thriller: BAYI Projek Thriller: BAYI by Fitri Hussin
My rating: 5 of 5 stars

3 cerita dalam satu novel..

PRODIGI – Fitri Hussin

Mengisahkan kelahiran seorang bayi yang dinamakan Sofea yang memiliki sepasang mata yang mempunya kuasa melihat kejadian pada masa akan datang dan bayi tersebut menjadi keutamaan agensi palang sehingga berlakunya beberapa serangan.Iqbal seorang ahli gengDaulat diberi mandat untuk menyelamatkan sofea daripada jatuh ke tangan agensi palang.Kenapa Sofea sangat penting bagi mereka dan siapa Iqbal sebenarnya.

Bayi Karnivor – Syaida Ilmuna

Pembunuhan bersiri yang sangat misteri mangsa ditebuk dileher dan darahnya disedut kebanyakan mangsa adalah wanita.Inspektor Nia dan Hariz menjadi pegawai yang menyiasat kes tersebut.walaupun pesalahnya sudah diketahui namun tujuan dia mengambil darah tidak diketahui..kesudahan tragis menanti nia dan hariz

Novel untuk Atikah – Resmanshah
Atikah si pembunuh bersiri bertemu dengan Fairus adik kepada detektif yang sedang menyiasat kes pembunuhan yang dia lakukan..namun ada satu kes pembunuhan yang lebih kurang serupa cumanya penuh misteri...akhirnya membongkar segala-galanya...

View all my reviews
Read More

Wednesday, July 10, 2019

Sabah FA Juara Liga Perdana 2019

10:19 AM
Sabah FA Juara Liga Perdana 2019
Assalammualaikum


Dengan kemenangan 2-1 keatas Uitm Fc pada perlawanan semalam Sabah secara rasminya menjadi juara Liga Perdana 2019 walaupun masih ada 2 baki perlawanan iaitu menentang Kelantan di stadium likas pada 13.07.2019 sabtu ni dan perlawanan terakhir menentang Terengganu di tempat lawan...

Akhirnya penantian 23 tahun tanpa trofi tamat tahun 2019.semoga Sabah Fa Terus sukses dalam saingan Liga super 2020...Apa yang MV harapkan barisan pemain yang sedia ada sekarang janganlah dibuang kerana mereka semualah yang sudah berusaha menaikkan Sabah Ke Liga Super dan menjadi juara..


Tahniah Sabah...Tahniah SAFA..Tahniah Julius Ating dan semua pemain Sabah Fa...Tambadau boleh
Read More

Review Novel : Ulam Kasih Sambal Cinta-Norzailina Nordin

7:00 AM
Review Novel : Ulam Kasih Sambal Cinta-Norzailina Nordin
Ulam Kasih Sambal Cinta Ulam Kasih Sambal Cinta by Norzailina Nordin
My rating: 5 of 5 stars

Chef pastry dan chef masakan melayu..pertemuan pertama saja sudah tidak mengembirakan adelia kerana ditegur puding karamelnya pahit .Yang mengeur pula adalah seorang lelaki iaitu Chef Syed Idlan...tidak cukup disitu mereka kebetulan bekerja menjadi dhef di hotel yang sama...

bak kata orang tua,janganbenci seseorang nanti kita suka...itulah yang terjadi ....rasa benci dan geram bertukar menjadi cinta dan sayang...namun kehadiran Chef Joanna dan Ammar menjadi penghaang dalam percintaan mereka...

kerana cemburu dan sakit hati,percintaan itu terputus di pertengahan..di tambah lagi campur tangan ayah Chef Joanna ,chef adelia dipindahkan ke Hotel mereka di cawangan Johor.Gambar percutian di Bali melihatkan kemesraan idlan dan joanna sampai ke pengetahuan adelia...

idlan pula salah sangka yang adelia tinggal berdua dengan ammar ketika pengambaran program memasaknya...kerana sakit hati adelia menukar nombor telefon.kerana satu peristiwa idlan baru sedar yang dia salah..

Joanna bukan calon isteri yang paling sesuai...mampukah dia mencari adelia kembali...mahu kah dia menerima idlan semula atau adelia gembira bersama dengan ammar...jangan lupa baca novel ni ...memang best

View all my reviews
Read More

Tuesday, July 9, 2019

Review Novel : Cinta Boarding Pass-Batiah Hadi

1:00 PM
Review Novel : Cinta Boarding Pass-Batiah Hadi
Cinta Boarding Pass Cinta Boarding Pass by Batiah Hadi
My rating: 5 of 5 stars

Hanna Zaki dan Thareq Zidan ..perkenalan mereka dalam keadaan yang tidak harmoni...bergaduh di lapangan terbang dan berebut kerusi dalam flight...namun laptop mereka yang tertukar menemukan mereka semula...walaupun masing2 tidak mahu bersua muka lagi...

ketika mereka bertemu semula pun keadaan tidak harmoni menyebabkan Hanna membenci lelaki itu dan dia menerima Hariz sebagai tunangnya atas pilihan keluarga..manakala lain pula bagi Thareq dari sehari ke sehari dia makin mencintai Hanna...

Hanna seperti seseorang yang dikenalinya 10 tahun lepas....sekali lagi pertemuan mereka di perth ketika hanna sudah menjadi tunangan orang..thareq meluahkan perasaan namun hanna tidak dapat menerimanya walaupun hatinya berkata sebaliknya...

hanya kerana gambar yang telah disuper impose ,Hariz memutuskan pertunangan..Thareq menawarkan diri untuk menggantikan tempat hariz membuatkan Hanna membenci kerana pada pendapatnya thareq berkahwin dengannya dengan cara yang keji....

Sehinggalah kejadian kamal yang meculik hanna barulah dia tahu yang fitnah berkenaan gambar adalah kerjanya..kerana dia mula jatuh cinta pada hanna ketika dia bertugas dalam flight di pertemuan pertama hanna dan thareq.,,,

benarlah ..kita mengelak macam mana pun ..kalau sudah itu jodoh kita 10 tahun pun akan bertemu kembali...cepat atau lambat sahaja

View all my reviews
Read More

Sabah Fa Ke Liga Super Malaysia 2020

8:24 AM
Sabah Fa Ke Liga Super Malaysia 2020
Assalammualaikum,,,
sumber google
Kemenangan Sabah 1-0 ke atas Johor DT II pada 5 julai 2019 melayakkan Sabah Fa bersaing di Liga Super Malaysia 2020..Penantian selama 8 tahun akhirnya tercapai jua..Seluruh penyokong Sabah Fa sangat gembira dengan keputusan itu..

Tahniah buat barisan pemain,jurulatih dan kepimpinan SAFA.Semua pihak adalah menyumbang kepada kejayaan ini.Hari ini 09.07.19 Sabah akan menentang Uitm FC di tempat lawan sekiranya Sabah menang malam ni ,,Sabah boleh meraikan kemenangan awal sebagai juara Liga Perdana pada perlawanan terakhir sama di tempat sendiri iaitu 13.07.19 .
Image may contain: 1 person, playing a sport
tahniah buat roky penjaring gol ketika menentang JDT II (sumber FB Sabah FA)
Semoga kemarau 23 tahun tanpa rofi dapat ditamatkan tahun 2019...semoga Sabah Fa terus sukses dan teruskan perjuangan untuk saingan Piala Malaysia 2019..

Sabah boleh ..Tambadu boleh...malam ini jangan lupa Uitm Vs Sabah..Ayuh ayuh Sabahku malam ini kita mesti menang....
Read More

Monday, June 24, 2019

Raya kan Sebulan

10:42 AM
Raya kan Sebulan
Assalammualaikum...

Image may contain: food
semperit susu dan biskut ulat bulu 
Alhamdulillah...raya kan sebulan so ada yang nak menempah lagi MV ambik jak lah untuk tambah pendapatan.Semalam sempat siapkan 2 jenis biskut untuk tempahan...Ada popiah cheese lagi yang mau di buat...

kita buat malam ni lah..ambil mood dulu hihi..Doakan Mv dimurahkan rezeki ya kawan-kawan..Oh ya kalau popiah cheese memang tempahan sentiasa dibuka ..kalau ada yang mau order biskut pun boleh.

Read More

Thursday, June 20, 2019

Kasut Bijak warna Hitam

3:58 PM
Kasut Bijak warna Hitam
Assalammualaikum 

Image may contain: shoes and outdoor
warna hitam sudah kasut bijak 
Kerajaan Negeri Sabah ada bantuan buku tulis,pensil, pakaian seragam sekolah dan kasut sekolah untuk anak-anak yang sekolah rendah.dengan brand BIJAK...Selari dengan perubahan warna kasut sekolah..kasut yang kerajaan bagi untuk tahun ni berwarna hitam...

Kira oklah jimat duit beli kasut..kualiti kasut bijak ni boleh tahan juga lasaknya...tapi ini hanya untuk sekolah di sabah ..kalau sekolah tempat lain MV tak tau pula..anak-anak mv memang pakai jer bantuan baju dan kasut ...

Cumanya semenjak semua berjawatan ni ..kena pakai baju lain ...baju yang dibagi tak digunakan...kalau guna pun untuk kegunaan sekolah agama
Read More

Monday, June 17, 2019

Membiskut lagi

3:39 PM
Membiskut lagi
Image may contain: food

Assalammualaikum...

Hari ni merupakan 13 syawal ..semalam sempat buah dua biskut iaitu tart nenas dan biskut ulat bulu...yang tart nenas tu memang ada tepung lagi itu yang buat,,maklumlah febret anak-anak dan suami

Image may contain: food

yang biskut ulat bulu ada yang order 100 biji..sambil-sambil tue menambah lah biskut untuk di rumah...hujung minggu ni nak siapkan tempahan orang lagi 50 biji biskut ulat bulu,50 biji biskut semperit susu....

hari ni misi mengulung popia pula untuk order popia chese 1.5kg  yang akan diambil pada rabu dan minggu depan semas gaji 
Read More

Thursday, June 13, 2019

Selamat Bersara Datuk Lee Chong Wei

3:35 PM
Selamat Bersara Datuk Lee Chong Wei
Assalammualaikum...

sumber google
13.06.2019 tepat jam 12.30 tengahari tadi Datuk Lee Chong Wei telah mengumumkan yang beliau akan bersara dari dunia sukan badminton.Setelah 19 tahun berjuang untuk negara .

Salute sangat dengan Datuk ,,Dia seorang yang sangat kuat semangat akan merindui saat menyaksikan perlawanannya di kaca TV...semoga bakal ada yang menyambung kegemilangan dan kecemerlangan Datuk Lee Chong wei dalam dunia sukan Badminton.


Tipu lah kalau cakap nda sedih ...sedihlah sebab membesar dengan menyaksikan jatuh bangunnya seorang yang bernama Lee Chong Wei...Merasa kehilangan semestinya bukan hanya MV merasainya...seluruh rakyat malaysia akan kehilangan seorang jaguh sukan badminton....


Terima kasih Datuk atas apa yang telah Datuk berikan buat negara dan penyokong.Semoga Datuk terus sukses dalam kehidupan dan berbahagia bersama keluarga
Read More

Wednesday, June 12, 2019

Kuih raya 2019

7:30 AM
Kuih raya 2019
Assalammualaikum...

Image may contain: food
iini antara kuih yang mv buat dan ada yang dibeli orang
biskut terakhir yang MV buat..biskut arab 
Image may contain: food
tart nenas dan semperit susu
cornflakes madu untuk 3 buah rumah 
Image may contain: food
yang ini pula orderan orang ..popia chese dan semperit susu
yang ni pun orderan orang juga
Image may contain: indoor and food
ini biskut ulat bulu..antara yang paling banyak orang order..MV tahun ni ambil banyak tempahan sebabnya mau tambah pendapatan..


**oh ya MV buat biskut untuk 3 rumah..rumah mertua,rumah mak dan untuk rumah sendiri....untuk raya pertama biskut MV bawa dah habis licin ,,,hahaha..sebab kauntiti tak banyak...ada buat popia mini juga tapi tak tersnap di sini ...

sudah terbiasa buat biskut sendiri ...jadi mmg selalu buat..cumanya baru tahun ni Mv open order biskut ulat bulu,popia chese dan semperit susu....insyaallah ada rezeki tahun depan buka order lagi...tapi kalau raya haji nnt ada yang mau order ...wasap saja...
Read More

Tuesday, June 11, 2019

Selamat hari raya 2019

3:40 PM
Selamat hari raya 2019
Assalammualaikum

Alhamdulillah hari ini merupakan syawal ke 8 ,MV pula sudah kebali bekerja.Blog pun lama menyepi sepanjang puasa agak sibuk menyiapkan tempahan biskut raya.Tak banyak mana tapi boleh lah dapat membantu persediaan raya..

Tahun ini berkesempatan balik kampung suami dan kampung mv walaupun tempohnya hanya sekejap...raya pertama di kampung suami raya kedua kami balik kk singgah rumah ambil baju untuk ke kampung Mv iaitu beaufort..
Image may contain: 6 people, including Safi Suzyaney Shafie, people smiling, outdoor
raya kedua,,kuning,hitam,pink(ini masa di kundasang acara wajib tiap tahun bergambar disini)
almaklumlah anak ramai ni...jadi jalan paling senang cuma bawa baju yang mau di pakai di kampung suami...yang mau pakai di kampung MV tinggalkan dulu...singgah rumah tinggalkan kuarkan barang dari ranau..masukkan yang untuk beaufort punya....

Image may contain: 6 people, including Safi Suzyaney Shafie, people smiling, people standing
raya ketiga ..beaufort tema warna Oren
Raya ketiga di beaufort agak busy sedikit sebab adik lelaki MV yang nombor dua bungso berkahwin,Nikahnya jam 10 pagi,,,sandingnya malam di rumah pengantin perempuan .kiranya tahun ni banyak baju sedondonlah....

Image may contain: 19 people, including Mohd Azwie Yap, Hani Rahman, Rupinah Jinal and Safi Suzyaney Shafie, people smiling, people standing
majlis kawin adik ..tema pink peach
untuk majlis kawin adik tue pink peach....untuk raya pertama biru hijau,raya kedua kuning,pink ,hitam dan pagi raya ketiga tema oren...pagi sebelum majlis nikah ada sesi photoshot..si  pengantin ada ambik jurugambar...
Image may contain: 6 people, including Safi Suzyaney Shafie, people smiling, people sitting
raya pertama di lohan ..tema biru + hijau..
jadi kesempatan diambil untuk bergambar family.buat kenangan.Tak terlambat rasanya MV ucapkan selamat hari raya maaf zahir batin buat semua pembaca blog mv(adakah??hihi) dan semua kawan-kawan blogger
.
Read More

Wednesday, May 22, 2019

Review Novel: With All My Heart-Adeeba Eryna

10:25 AM
Review Novel: With All My Heart-Adeeba Eryna
With All My Heart With All My Heart by Adeeba Eryna
My rating: 5 of 5 stars

Syafira Arrisa menjadi anak angkat keluarga Adam Hariz.Namun satu peristiwa membuatkan dia membawa diri ke Korea.Apabila dia kembali lamaran daripada Adam membuatkan dia serba salah namun diterima jua kerana Adam adalah lelaki yang dia cintai.

Kebahagiaan nyata buka seperti yang diharapkan ,,seminggu sebelum majlis perkahwinan mereka Adam memilih bernikah dengan Azura,ketika itu semua yang Syafira impikan hancur musnah. Tekad Adam yang masih mahu melangsungkan perkahwinan membawa duka buat syafira

dia dibenci ibu angkat merangkap ibu mertua,dia terpaksa berdepan dengan madu yang ingin menyingkirkannya,ditambah lagi cemburu adam terhadap lelaki yang berada di sekelilingnya.

ketika dia sudah mula menerima takdir perkahwinannya,dia dihalau oleh Adam...hanya kerana salah faham.Dia membawa diri bersama benih cinta yang baru menjadi,,,bagaimana Adam terpaksa memujuk dan mencari...

best novel ni...korang patut baca

View all my reviews
Read More

Tuesday, May 21, 2019

Review Novel: Kisah Seram Malam Jumaat Vol 2

11:05 AM
Review Novel: Kisah Seram Malam Jumaat Vol 2
Kisah Seram Malam Jumaat Vol 2 Kisah Seram Malam Jumaat Vol 2 by Suzani Nadzir
My rating: 4 of 5 stars

Mengisahkan bidan sumiah yang mana sakanya mencari waris untuk dijadikan Tuan yang baru.Pelbagai kisah pelik berlaku selepas kematian bidan sumiah ditambah lagi tragedi Omar sekeluarga..Kehilangan anak yang baru lahir,isteri dan dia jadi tak waras.

Alya..Gadis yang dirogol dan dibunuh dengan kejam oleh sekumpulan pelajar universiti.Dia menuntut pembalasan dan pertolongan agar bangkainya dikebumikan dengan cara yang betul.Siapa sangka hanya kerana merasa diri hebat akhirnya seorang gadis menjadi mangsa.

Kem Motivasi dan Hutan..memang terbaiklah himpunan kisah seram ada yang dalam buku ni

View all my reviews
Read More

Monday, May 13, 2019

Review Novel : Jodoh Sebumbung- Siti Nur Dhuha

10:51 AM
Review Novel : Jodoh Sebumbung- Siti Nur Dhuha
Jodoh Sebumbung Jodoh Sebumbung by Siti Nur Dhuha
My rating: 3 of 5 stars

syed amsyar dan Elisha...Dua beradik tanpa ikatan yang halal. Amsyar dibesarkan oleh ibubapa Elisha namun kematian mereka memaksa Amsyar menjaga Elisha yang masih Bayi..Dibunuh kerana dendam dan orang tersebut bukan orang lain tetapi ayahnya sendiri Syed Mansor.

Dendam Syed Mansor terhadap ibu Elisha memaksa Syed Amsyar menjaga Elisha dengan kejam...sepakan dan pukulan adalah makanan Elisha.Ini semua kerana ugutan Syed Mansor yang mahu membunuh Elisha sekiranya amysar tidak mendera Elisha.

Namun rasa cinta di hati Amsyar melebihi segalanya, saat dia mula berterus terang, Alif Badri pula muncul dalam hidpu Elisha.Perkahwinan yang dirancang oleh Syed Mansor melalui anak saudara isterinya sangat menyakitkan hati Amsyar..

Kebahagian sememangnya bukan milik ELisha ...perkahwinan yang disangkakan akan membahagiakannya akhirnya meragut nyawanya sendiri,,namun hayatnya masih panjang dia diselamatkan oleh Amsyar.

Saat Elisha di larikan oleh Joe Fizul,dan hampir berkahwin dia diculik dan diserahkan kepada Amsyar.Bukan hanya diserahkan tapi dijadikan isteri .Abang yang selama ini mendera dia,abang yang dia benci menjadi suaminya sendiri..

Namun bezanya Amsyar yang ini bukan seperti abangnya yang dulu..mereka bahagia bersama sehinggalah Alif Badri dan Syed Mansor datang memusnahkan segalanya...Amsyar kehilangan Elisha...

Setelah bertahun...Elisha datang tapi untuk meragut nyawa amsyar..kenapa??korang kena baca novel ni...best

View all my reviews
Read More

Wednesday, May 8, 2019

Tahniah Anak Mama

2:25 PM
Tahniah Anak Mama
No photo description available.
tahniah anak mama
Assalammualaikum...

ini cerita anak ketiga MV ..wani  baru-baru ini mewakili kelasnya untuk menyertai pertandingan Melafazkan Pantun dan Kuiz Sains sempena Minggu Pusat Sumber di sekolahnya.mula-mula dia kena pilih dia balik rumah dia risau...

katanya takut nanti salah jawab kuiz sains...masa tue dia cuma dimaklumkan yang dia akan masuk pertandingan kuiz Sains..tapi tiba-tiba nama dia naik untuk pertandingan melafazkan pantun,,,alhamdulillah dalam tiada persediaan Johan juga dia...

Untuk kuiz sains pun dia dan kawannya johan juga..alhamdulillah rezeki wani...semangat dia..dia nda sangka dia menang untuk 2 acara ni..tahniah wani..teruskan lagi usaha...
Read More

Tuesday, May 7, 2019

Giveaway SapsIbuBapa.net Di Mialiana.com

2:31 PM
 Giveaway SapsIbuBapa.net Di Mialiana.com
Assalammualaikum...


Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telahpun menyediakan satu platform kepada kepada guru dan juga ibu bapa yang dipanggil sebagai SAPS Ibu Bapa.

SAPS Ibu bapa merupakan satu aplikasi secara atas talian yang digunakan oleh guru untuk "key in" markah peperiksaan pelajar. Manakala, ibu bapa pula boleh mengakses aplikasi ini untuk menyemak keputusan peperiksaan pelajar.

Semakan ini boleh dilakukan dengan melayari laman web seperti berikut :



Antaramuka SAPS IBUBAPA

Inisiatif kerajaan ini patut dipuji ini kerana ianya memudahkan banyak pihak untuk mengetahui markah peperiksaan pelajar/murid.



Giveaway ini dianjurkan oleh SapsIbuBapa.net dengan kerjasama Mialiana.com. Hadiah wang tunai sebanyak RM400 untuk dimenangi. Sila klik SINI untuk join.


Read More

"Giveaway Ramadhan/Syawal 2019 oleh Sha Mohamed".

2:12 PM
"Giveaway Ramadhan/Syawal 2019 oleh Sha Mohamed".
Assalammualaikum,.,,

Klik Banner untuk Join 

Syaratnya sangat mudah:-
1. Follow blog kasihkuamani
2. Follow Instagram Sha @kasih_shadz
3. Buat satu entry dengan tajuk "Giveaway Ramadhan/Syawal 2019 oleh Sha Mohamed".
4. Bubuh benner diatas dan backlink ke entry ini.
5. Jangan lupa bubuh link entry di komen.

Hadiahnya:-
Buku Kumpulan Cerpen Tunjukkan Aku Arah Kiblat oleh Maria Kajiwa untuk 8 orang pemenang

Tempoh Giveaway 29.04.2019 hingga 10.05.2019..
Pengumuman pemenang pada 10.05.2019..

Makluman
Pemilihan pemenang menggunakan Random.org
Penghantaran hadiah menggunakan FlexiPrepaid (tempoh masa adalah seperti pos biasa)

Read More

Pengalaman Syamimi Berpuasa

2:08 PM
Pengalaman Syamimi Berpuasa
Assalammualaikum...

Salam 2 Ramadan,alhamdulillah dipanjangkan usia bertemu Ramadan yang sentiasa di rindu. Ramadan kali ni merupakan kali pertama Syamimi mula belajar berpuasa.Syamimi belajar berpuasa di usia 6 Tahun sama seperti abang dan kakaknya..

Alhamdulillah semalam dia puasa penuh sehari...dan untuk hari kedua MV kejutkan bersahur pun dia nda liat sudah mau bangun...dia offer diri makan sendiri...sebab bilangnya nanti lapar..alhamdulillah..menu bersahur dia minta mama masak bubur ayam macam mcd,,,

semalam berbuka pun ikut permintaan dia...Soto Ayam dengan milo ais..semuanya homemade.macam biasa kalau sudah berkawan jammed di jalan raya...nda ada masa sudah mau menyinggah bazar...

harini menu berbuka Bihun goreng + ayam goreng,air pula Teh ais....kita masak di rumah jak...
Read More

Monday, May 6, 2019

Review Novel: My Secret Husband-Siti Nur Dhuha

11:49 AM
Review Novel: My Secret Husband-Siti Nur Dhuha
My Secret Husband My Secret Husband by Siti Nur Dhuha
My rating: 4 of 5 stars

Hanya Kerana dendam Aifa disakiti Helina yang dianggapnya sebagai sabahat rapatnya..Bukan hanya muka yang dirosakkan tetapi dijadikan orang suruhan...sampai tahap mandi kan helina...paling menyakitkan hati apabila aifa dimalukan di majlis pertunangan Helina dengan Wan Z(*lelaki yang dicintai Aifa)

Ketika kejadian yang menyakitkan hati itu,Aifa terdengar suara darii sebuah bilik di rumah Wan Z...dan yang mengejutkan seorang lelaki yang berambut panjang,berjambang, pakaian lusuh dan takut kepada cahaya dikurung disitu...

Atas dasar simpati Aifa membawa Ryan balik ke rumahnya namun sebaliknya terjadi lagi sekali dia dimalukan kali ini siap dihalau keluar dari rumah sewanya sendiri..dan akhirnya dia mengambil keputusan balik d kampung,,,

atas rasa kesian dan menunaikan janjinya terhadap Ryan dia berkahwin dengan Ryan ,,namun perkahwinan mereka tidak direstui ibu Aifa yang menginginkan kan menantu seorang cikgu...dan Ryan menjadi secret husband aifa sehinggalah Ryan mahu berubah ...

Namun bukan mudah,pelbagai dugaan yang berlaku...kali ini...rasa cinta Wan Z terhadap Aifa membuatkan sekali lagi dia disakiti...kali ini rambutnya menjadi mangsa tidak cukup itu dia menjadi hinaan di pejabat,,,

Dan ketika dia mula menyayangi dan memerlukan suaminya,apatah lagi dia sudah menjadikan Ryan Unsecret husband si suami pergi meninggalkan dia...kala itu Wan Z datang menabur cinta..namun setianya hanya pada Ryan,,,

Bagaimana Aifa melalui hidup tanpa suami di sisi...dan ke mana Ryan menghilang...

View all my reviews
Read More

Tuesday, April 30, 2019

Review Novel: 2 Nyawa 1 Cinta-Hanah Rishas

10:54 AM
Review  Novel: 2 Nyawa 1 Cinta-Hanah Rishas
2 Nyawa 1 Cinta 2 Nyawa 1 Cinta by Hanah Rishas
My rating: 4 of 5 stars

2 nyawa 1 cinta....1 nama yang sama,1 wajah yang serupa namun dimilik 2 orang yang berbeza.Humaira!!seorang dipanggil Ara dan seorang Mai...namun liku hidup mereka mempunyai cerita yang hampir serupa...

Merupakan anak yatim...Ara dijaga oleh neneknya..Mai pula dijaga oleh pakciknya..dua2 mereka adalah mangsa rogol...bezanya ara dirogol kawan sekampung dan Mai dirogol oleh pakciknya sendiri..namun Haikal menjadi mangsa fitnahnya...dia dituduh merogol Ara...

Dan Mai pula,atas sebab satu kejadian dia lupa siapa dia dan kenapa Fadzlan benci sangat kepadanya..Perkenalan Mai dengan Haikal membuatkan Mai mula ingat semula siapa dia...dia bukanlah ara tunang Haikal...tapi demi kebahagian Haikal dan Rosnah nenek Ara...dia menjadi Ara mereka,,

Namun tindakan Mai,membuatkan Jali memburunya kerana Jali tahu dia bukan Ara...kenapa Jali membenci Ara?Dan pastinya kenapa Fadzlan membenci Mai tapi dalam masa yang sama cintanya masih mekar buat Humaira...

memang menarik kisah ni...kita pun nda sangka jalan ceritanya begitu kesinambungan satu watak ke satu watak sangat menarik....(**mv baca melalui apps PNM e-reader

View all my reviews
Read More

Monday, April 29, 2019

Review Novel : Cinta Tak Sengaja- Siti Nur Dhuha

3:37 PM
Review Novel : Cinta Tak Sengaja- Siti Nur Dhuha
Cinta Tak Sengaja Cinta Tak Sengaja by Siti Nur Dhuha
My rating: 5 of 5 stars

Fieza Eviena Dan Raja Ferdy ..dua insan berbeza darjat .Fieza Eviena anak yatim piatu yang miskin dna Raja Ferdy anak orang kaya yang memiliki syarikat penerbitan.Kisah mereka dari jalan raya hingga ke bilik hotel...

Semuanya kerana salah faham tauke cina yang menjaga hotel bajet...namun demi menyelamatkan diri ..Raja Ferdy dituduh telah merampas kesucian Vie...namun tindakan Raja Ferdy yang tidak mahu bertanggungjawab membuatkan Vie berusaha supaya dia dapat berkhawin dengan ferdy...

Semuanya sudah dirancang....rancangan untuk meninggalkan vie ditengah lautan menjadi mimpi ngeri buat ferdy dan membuatkan ferdy jatuh cinta terhadap vie...dan akhirnya mengambil keputusan berkahwin dengan vie,,,

Namun perkahwinan itu bukanlah sebahagia yang vie harapkan....atas desakan bapa mentua dia dilayan sangat teruk..bahkan orang gaji pun dilayan lebih baik....huhu...(**macam mau hempas jak kepala si Raja Ferdy....)


layan kamu novel ni...best

View all my reviews
Read More

Wednesday, April 24, 2019

Jom Membaca Bersama Untuk 10 Minit 2019

3:51 PM
Jom Membaca Bersama Untuk 10 Minit 2019
Assalammualaikum....


23 April 2019(selasa) Jom Membaca Bersam Untuk 10 Minit 2019 dijalankan serentak selama 10 minit bermula Jam 11.00 pagi hingga 11.10 pagi...Perpustakaan tempat Mv bekerja juga turut menyertai program ini .


Image may contain: 1 person, sitting and indoor

Image may contain: one or more people and people sitting

Image may contain: 1 person, sitting and indoor

Image may contain: 2 people, people sitting

Image may contain: one or more people and people sitting

Terima kasih sokongan dan kerjasama semua staf yang menjayakan program Jom Membaca Bersam Untuk 10 Minit 2019 bersama Khazanah Bestari PSUPS

Read More

Tuesday, April 23, 2019

Review Novel : Abang King Kontrol by Imanisa Riana

9:17 AM
Review Novel : Abang King Kontrol by Imanisa Riana
Abang King Kontrol Abang King Kontrol by Imanisa Riana
My rating: 4 of 5 stars

Abang King Control ...Razif Dan Irdina..Bertemu ketika masing-masing baru patah hati..bergaduh dan berebutkan parking dan kicap...Setelah 6 tahun mereka bertemu lagi..kali ini situasi masih sama...berebut parking dan kicap juga...

Bezanya mereka kini berdekatan..atau lebih tepat jiran dan yang menyakitkan hati razif ibunya berkenan benar dengan irdina sebagai calon isteri razif..Dan irdina pula terpaksa bermaafan kerana Razif si doktor gigi ketika dia sakit gigi...

Maka bermulalah episod gaduh gaduh sayang ....dan apa yang penting adalah bila irdina mula menerima Azmi ketika itu tragedi berlaku,,Dia dan Razif dipaksa berkahwin...bercinta selepas kahwin bukanlah isunya..

Cumanya isunya adalah Razif si King Control....bagaimana irdina perlu berdepan dengan sikap razif yang mengongkong dan kenapa razif jadi begitu

View all my reviews
Read More

Monday, April 22, 2019

Review Novel : Anding Ayangan II- Ramlee Awang Mursyid

12:01 PM
Review Novel : Anding Ayangan II- Ramlee Awang Mursyid
Anding Ayangan II Anding Ayangan II by Ramlee Awang Murshid
My rating: 5 of 5 stars

Furqan Ayubi di dunia yang berbeza dari anding ayangan..manakala nyian dan damit pula terdampar di anding ayangan...Semuanya kerana Nyian yang mempunya kuasa sakit dan telah mengubah cerita dongeng anding ayangan.

Nyian menjadi lupa pegangan agama..manakala Furqan pula dikatakan gila dan tak siuman kerana tidak ingat apa2 apatah dia tiba-tiba ingin membunuh datuk johari..Kenapa kerana datuk johari sudah dimasuki kuasa jahat dari anding ayangan

Namun tiada siapa yang mempercayainya...manakala nyian semakin lupa diri kerana dia menjadi raja di anding ayangan...Keadaan Furqan yang kononnya gila membuat kan dia di hantar ke Hospital orang gila...

Dan dia bertemu Pak Hashim...lelaki yang juga seorang penglipur lara yang tau mengenai kisah anding ayangan dan Chahaya...tapi chahaya yang pak hashim seru tidak sama seperti chahaya kekasih Furqan

Peristiwa tragis terjadi apabila kes pembunuhan 3 orang lelaki berekod jenayah dan datuk johar....namun yang menjadi tanda tanya kenapa mayat datuk johar bukan seperti orang baru meninggal namun sebaliknya seperti sudah lama tidak bernayawa....

***try baca..pastinya kamu mau tau cerita seterusnya..terbaik RAM

View all my reviews
Read More

Review Novel : Kisah Seram Malam Jumaat Vol 4

11:59 AM
Review Novel : Kisah Seram Malam Jumaat Vol 4
Kisah Seram Malam Jumaat Vol 4 Kisah Seram Malam Jumaat Vol 4 by Ebriza Aminnudin
My rating: 5 of 5 stars

Ada 4 cerita seram yang bakal menganggu malam Jumaat anda. Terdapat kisah seram Kem remaja (Ebriza Aminnudin), Mangsa (Zaifuzaman Ahmad), Teksi (S.Kausari), Dorm 403 (Hasrudi Jawawi)

Kalau ada kamu yang suka baca cerita seram ...boleh try baca ni...seronok jak baca sebab ada 4 cerita yang memang saspen dan menakutkan . try lah baca...paling suka cerita Kem Remaja betul2 tak sangka itu cerita nya

View all my reviews
Read More

Thursday, April 4, 2019

Review Novel: Cinta Batu Giling-Ainon Zaini Zakaria

11:38 AM
Review Novel: Cinta Batu Giling-Ainon Zaini Zakaria
Cinta Batu Giling Cinta Batu Giling by Ainon Zaini Zakaria
My rating: 4 of 5 stars


Kerana pernah kecewa iaiu bercinta dengan wanita yang berstatus isteri orang Aldir jadi sangat pemilih untuk mencari teman Hidupnya...Hanim pula wanita yang dikenali di Facebook namun semua jadi indah khabar dari rupa..

Hanim bukan seperti dia harapkan...benarlah kata orang lelaki ni hanya nak pandnag yang cantik molek jer...yang montel terus kena reject...itulah yang teradi dalam perhubungan hanim dan Aldir.tambahan pula cinta aldir beralih arah kepada kakak hanim iaitu hana

bayangkan remuknya hati Hanim ..makan hati bila cinta yang diimpi tak seperti yang diharapkan..bukan setakat cinta beralih arah..siap kata romantis bertukar menjadi kata hinaan...ditambah pula apabila Hanim terpaksa bekerja di restoran Aldir kerana hutang...makinlah sakit hati hanim...

**memang sakit hati betul dengan Aldir ni geram eh...x suka tapi asyik mau mencari hanim...

View all my reviews
Read More

Wednesday, April 3, 2019

Review Novel: Sorry, Aku Bukan Dia!-iza Safiya

9:34 AM
Review Novel: Sorry, Aku Bukan Dia!-iza Safiya
Sorry, Aku Bukan Dia! Sorry, Aku Bukan Dia! by Iza Safiya
My rating: 4 of 5 stars


"Antara Kami Berbeza..
Dia .......Cintamu Yang Dulu ..
Aku...... Suamimu Yang tulus"


Hani Mariya wanita yang mengalami masalah tekanan perasaan apabila anaknya Hana meninggal dunia akibat kemalangan dan suaminya Hans Muneef disahkan mati otak.Hazry Mikail jejaka yang menggantikan Pak Andak sebagai pemandu Hani .

Hazry Tertanya kenapa Hani jadi begitu,kenapa dia tidak dapat menerima kehilangan dua orang yang dia sayang tetapi pada masa yang sama dia seperti mencintai Hazry.Hazry pula berusaha membuang perasaan cintanya kerana status isteri orang yang Hani pegang.

Selepas hani bersetuju untuk melepaskan Hans Muneef dia berkahwin dengan Hazry selepas habis idah..Mulanya semuanya Indah..Namun kesabaran si suami mula berkurangan...Siapa yang mampu bertahan kalau seorang isteri masih nampak bayangan arwah suami pada suami barunya...

Ditambah lagi rahsia yang terbongkar..Siapa Hans Muneef...membuatkan rumah tangga mereka goyah....

**korang try baca....memang best....rasa tak sabar mau hbskan novel ni sebab asyik tertanya kenapa ..dan kenapa

View all my reviews
Read More

Tuesday, April 2, 2019

Korean Drama-Meloholic

7:30 AM
Korean Drama-Meloholic
Assalammualaikum...
Sumber google


Yoo Eun-Ho (U-Know Yunho) has a special ability which allows him to read the minds of other people when he places his hand on them. Due to his special ability, he can't open his mind to anyone. One day, he meets Han Ye-Ri (Kyung Soo-Jin). He is able to discern that what she says is actually what she thinks, but he also learns that she has two different personalities.(credit to here)


Seorang wanita mempunyai dua perwatakan...Han ye ri seorang wanita lembut yang baik hati namun apabila dia rasa teruja hingga membuatkan jantungnya berdebar dia akan bertukar menjadi Han Ju Ri...iaitu seorang yang berani ,dan mengoda..

Eun Hoo pula selepas satu insiden ,,dia mempunya kebolehan iaitu dia boleh membaca fikiran wanita dengan hanya menyentuh tangan mereka..dia jatuh hati pada Han Ye Ri...dan rupa-rupanya mereka menjadi buruan Kim Sun Ho...Bekas teman Lelaki Ye Ri..

Hanya 10 episod....drama ni romantik,lucu dan saspen...mv bagi 4 bintang 
Read More

Monday, April 1, 2019

Korean Drama-My Secret Terrius-

3:20 PM
Korean Drama-My Secret Terrius-
Assalammualaikum...

My secret terrius poster.jpg
sumber google
A woman named Go Ae-rin (Jung In-sun) loses her husband. Along with her neighbour Kim Bon (So Ji-sub), who was an NIS agent, they discover the truth behind her husband's involvement in a huge conspiracy.(credit to here)


Drama ni ada 32 episod,,,mengisahkan seorang wanita yang berjiran dengan agen NIS.Bermula dengan kematian suaminya dan akhirnya dia terpaksa mencari kerja untuk menyara anak kembarnya dan membayar pinjaman rumah,

Kim Bon yang tahu suaminya dibunuh merasa kesian dan menawarkan dirinya sebagai pengasuh kepada anak-anaknya...Disinilah bermula bagaimana Go Ae rin  terlibat dalam kes yang sedang disiasat Kim Bon...

Mv suka drama ni ..terutamanya persatuan Ibu Polis...sangat lucu tapi sangat membantu ....kalau kamu rasa suka drama macam ni...saspen...boleh try tengok ni
Read More

Review Novel: Antara Cinta Kita-Aisya Sofea

10:16 AM
Review Novel: Antara Cinta Kita-Aisya Sofea
Antara Cinta Kita Antara Cinta Kita by Aisya Sofea
My rating: 4 of 5 stars


"ke mana kau pergi,kau tetap bawa cintaku..."


Kisah cinta Ana dengan Yusuf Mikhail...Mereka berdua saling mengenali kerana Fizah.Fizah menggangap Yusuf adalah teman lelakinya manakala Yusuf cuma meletakkan Fizah sebagai seorang kawan.

Ana dan Fizah kawan baik,Keputusan keluarga Ana yang menjodohkan dia dengan anak kawan ayahnya membuatkan dia marah tambahan pula lelaki itu Yusuf pujaan hati Fizah,,,Anan membenci Yusuf yang bersetuju menerima keputusan keluarga.

Ana benci kenapa dengan mudah dia menerima sedangkan Fizah sudah menunggu selama 3 tahun untuk mendengar kata2 cinta dan lamaran darinya...satu yang Ana tidak tahu...Yusuf mendekati Fizah kerana Ana..ya kerana cintanya pada ANA...

Perkahwinan mereka membuatkan kehidupan Fizah berubah...dia tidak dapat menerima perkahwinan itu sehingga dia sanggup menghina Ana sebagai perampas...dan yang paling tidak masuk akal dia merayu supaya Ana memujuk Yusuf supaya dia mengambil dia sebagai isteri kedua,,,,

Dugaan apakah yang Ana perlu lalui...kenapa pada mulanya Yusuf tidak menerima tiba-tiba dia mula berubah...berubahnya Yusuf ketika Ana mengetahui dia sedang mengandung anak mereka yang pertama...

Kemudian kehidupan Ana tidak seindah yang disangka..bagaimana dia mula membenci lelaki bernama Yusuf yang statusnya Adalah seorang suami...


(**kamu mesti baca,,,,novel ni dimulakan dengan konflik dan kemudian sesi throwback...MV mula2 ada sedikit bosan dengan sesi throwback namun penulis berjaya menarik minat MV selepas Yusuf setuju berkahwin dengan ANa...)

View all my reviews
Read More

Tuesday, March 26, 2019

Eaton's Centre Point Sabah Sale

2:07 PM
Eaton's Centre Point Sabah Sale
Assalammualaikum..

No photo description available.
pelaburan dia bilang...hantu novel
Eaton's Centre Point Sabah Sale bermula dari 22.03.2019 sehingga 31.03.2019.Semalam MV sudah datang melabur..MV grab 9 Novel yang potongan harga 70%...bayangkan dari RM30 tinggal RM9 sahaja...

Mr Velentine bilang...banyak juga..terus MV cakap 70% rugi kalau nda ambil..lagipun projek thriller ini memang list dalam perhatian MV..mau beli ikut harga asal dulu takut kena bising ...ni dapat harga durian runtuh kita grab jak lah....


kalau ikutkan hati banyak jak mau ambil tapi bila fikir balik..takpa nanti sabtu kalau ada masa mau pergi lagi...bukan hanya novel...alat tulis pun ada sale...begnya...jom lah pakat serbu kedai dorang ni...

mana tau ada yang berkenan di hati ....

sumber dari FB Eaton's CP
Read More